Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVT tar upp kampen med Popstars och Fame Factory

Publicerad: 26 Juli 2002, 10:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Med United stars of Europe ger sig även SVT in i talangjakternas förlovade land. Programmet som har premiär i september kommer att sändas i fjorton länder och produceras i sex. Nordisk Film TV är huvudproducenter.


- Den här produktionen är enorm med över 100 miljoner tittare. Att jämföra det här med Popstars eller Fame Factory är som att jämföra en folkparksrevy med en internationell Oscarsgala. Sverige är kul men Europa är större, säger Martin Gisselman, upphovsman på Trigger Media som äger formatet och rättigheterna i Sverige.

Programmet har en yngre målgrupp, i åldersgruppen 15-35 ligger största fokus. Produktionen som sköts av kommer att göras i sex olika språkversioner med olika programledare för olika länder. Länder som deltar förutom Sverige är Ryssland, Tyskland, Frankrike, Belgien och England.

Nordisk Film TV kommer att producera den internationella versionen och även en svensk version. I den svenska versionen läggs tyngdpunkten på att följa de svenska deltagarna. Nordisk Film TV kommer även att göra en tysk- och franskspråkig version som kommer att baseras på den internationella versionen.

- Det är ett fantastiskt projekt och absolut det roligaste vi har gjort någon gång. United stars of Europe kommer att göra mycket bra ifrån sig. Vi har många unika delar, en är att banden består av deltagare från alla länder, säger Nicola Söderlund, vd på Nordisk Film TV.

United stars of Europe kommer att skapa två band. Det ena bandet som kommer att vara bosatta i Stockholm kommer att leva under enormt glamourösa förhållanden med all lyx man kan tänka sig. Det andra bandet blir bosatta i London och kommer att leva med minimala tillgångar. Det glamourösa bandet ska spela pop och det andra ska spela någon form av new-metal-rap.

- Vi kommer att följa kampen mellan de här olika banden, musikaliskt och framgångsmässigt. De ska träna inför ett enormt uppträdande som förband till en stor internationell artist, vilken är inte klart än, publiken kommer att bestå av 30-40.000 personer så de kommer att vara lagom nervösa, säger Nicola Söderlund.

Ulrika Eriksson, som senast kommer från MTV, kommer att vara programledare för den svenska och den internationella versionen av United stars of Europe. I Sverige sänds två halvtimmes-avsnitt i veckan medan det i övriga Europa blir ett entimmes-avsnitt en gång i veckan. Vilka dagar programmet kommer att sändas i Sverige är ännu inte klart.

John Bishop är producent för United stars of Europe, han har tidigare producerat Top of the Pops för BBC.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.