Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVT säljer kläder via Lindex

Publicerad: 7 April 2008, 11:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Det licensfinansierade public service-företaget Sveriges Television har i dagarna utökat försäljningskanalerna för sin merchandisekollektion. I samarbete med klädkedjan Lindex säljs barnkläder med mönster från barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter.


Inom ramen för den så kallade sidoverksamheten inom Sveriges Television sker sedan en lång tid tillbaka viss försäljningsverksamhet av produkter kopplade till SvT. På bland annat SvTs shoppingsajt finns ett stort utbud av produkter som dvd-filmer och kläder hämtade från bland annat barnprogrammet Bolibompa utbjudet till försäljning. Inför julhandeln 2007 startade Sveriges Television och Sveriges Radio en gemensam liten butik i Gallerian i centrala Stockholm där företagens produkter finns att köpa.

Och nu har SVT tagit ett steg vidare i affärsutvecklingen av merchandisekollektionen. Med start den här veckan finns flera produkter hämtade från en ny del av SVTs barnklädeskollektion till salu i klädkedjan Lindex butiker över hela Sverige.

- Det är helt nytt. Först gör vi en vår- och sommarkollektion på temat Fem myror är fler än fyra elefanter tillsammans med Lindex och senare i år kommer en höst- och vinterkollektion. Sedan får vi utvärdera samarbetet och se om vi ska gå vidare med det, säger Susanna Balsvik, chef för försäljningen på Sveriges Television.

Hur fick ni idén till samarbetet?

- Vi har funderat på barnkläder en längre tid. Vi har pratat med lite olika kedjor och hade bland annat kravet att det skulle vara en rikstäckande kedja, så att det inte bara skulle bli en storstadsgrej. Under vintern hittade vi ett gott samarbete med Lindex.

Är den här kollektionen särskilt framtagen i samarbete med Lindex?

- Det är i samarbete med dem. De kan göra kläder och sedan har vi varit med och godkänt och tyckt och tänkt. Ove Gustavsson som har gjort de ursprungliga illustrationerna till Fem myror har också varit direkt inblandad i arbetet.

Hur går försäljningen?

- Dels är det helt nytt eftersom försäljningen startar i dag, så det går inte att säga ännu, och dels går vi aldrig ut med några direkta försäljningssiffror på det viset, men enligt vad vi har förstått från den interna presentationen av kläderna till Lindex butikschefer så har de första signalerna från dem varit klart positiva.

Vad beräknar ni att tjäna på samarbetet med Lindex?

- Det blir ett litet plus i kassan men det blir inga förmögenheter. För oss handlar det framförallt om att bygga varumärket Fem myror, som är ett prioriterat varumärke i vårt arbete.

Enligt Susanna Balsvik kommer det lanseras fler produkter med varumärket Fem myror senare under året och då närmare bestämt inför skolstarten. Då rör det sig om bland annat produkter som till exempel ryggsäckar och pennfodral och den typen av saker.

Sara Carlsson, informationschef på Lindex, vill inte heller redovisa några ekonomiska kalkyler eller beräknade försäljningssiffror för den delen av företagets barnklädeskollektion som ingår i samarbetet med SVT.

- Hur licensavtalet ser ut är en affärshemlighet. Det är ingenting vi går ut och berättar, säger Sara Carlsson.

Sveriges Television har enligt avtal med staten rätt att sälja vissa produkter vid sidan av kärnverksamheten. Det sker inom ramarna för den så kallade sidoverksamheten, som enligt kraven i avtalet ska vara helt självfinansierad och alltså på intet sätt helt eller delvis finansierad med licenspengar eller avgiftsmedel. År 2006 inbringade den kommersiella sidoverksamheten ett överskott till SVT på 6,4 miljoner kronor enligt årsredovisningen.

Andreas Henriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.