Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVT oförstående till Expressen-chefens kritik

Publicerad: 17 Februari 2009, 05:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen digitala medier anklagar SVT för att göra public service-finansierad kommersiell tv. "Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad han menar" säger Lena Glaser, chef för SVT Interaktiv.


I sin blogg har Thomas Mattsson skrivit flera kritiska inlägg om SVT:s webb-tv Play. Han skriver att flera klipp kopplade till Melodifestivalen är att betrakta som public service-finansierade kommersiell tv. Han ser det som självklart att SVT ska få konkurrera med andra medier men han menar samtidigt att SVT stora resurser kan snedvrida konkurrensen:

"Webb-tv är inte som all annan distribution av SVT. Det traditionella broadcastutbudet görs ju med sändningstillstånd från statliga Radio- och tv-verket och själva signalerna skickas ut av statliga Teracom. SVT Play, däremot, distribueras egna SVT.se och därför blir användandet av licensmedel och innehållsstrategin relevant att diskutera. Min gissning är att vare sig staten eller andra tv-bolag skulle acceptera att SVT investerade stora belopp av licenspengarna till att skaffa sig egna Teracom-master eller utsändningar i betydligt bättre kvalitet än vad andra bolag skulle ha möjlighet till." skriver Thomas Mattsson på sin blogg.

Lena Glaser är chef för SVT Interaktiv där SVT Play ingår.

-Olika publiceringssätt flyter i hop, vi ser SVT Play som en självklar fortsättning på vårt uppdrag. Jag kan inte på något sätt se att det skulle vara dåligt för licensbetalarna att vi gör våra klipp tillgängliga på nätet.

Thomas Mattsson ställer ett antal öppna frågor i sitt senaste inlägg om SVT Play: "Ska SVT Play erbjuda allt? Eller bara en del? Eller ska SVT låta andra medier få större tillgång till SVT:s webb-tv material?"

Enligt Lena Glaser är stora delar av klippen som SVT lägger ut inbäddningsbara, främst för att kunna sprida på bloggar men även andra medier kan använda dem.

- Men vi vill självklart inte att andra aktörer ska bygga kommersiella tjänster runt våra klipp.

Att SVT gör ett stort arrangemang runt Melodifestivalen på nätet ser hon som självklart.

-Melodifestivalen är vårt program och vi har lagt ut klipp från det så länge vi har kunnat. Vi jobbar så här med flera program, det handlar inte enbart om de som är kommersiellt gångbara. Spontant så förstår jag ärligt talat inte riktigt Thomas Mattssons invändningar, säger Lena Glaser.

Hon framhåller också att SVT Play inte har ensamrätt på rapportering från Melodifestivalen.

-Det finns många andra aktörer som gör tv och rapporterar från allt som händer runt omkring och bakom kulisserna.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.