Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- SVT går att exploatera kommersiellt

Publicerad: 10 Augusti 1999, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Pierre Helsén blir den första september avdelningschef på SVT:s nya avdelning Försäljning och Rättigheter. Hans uppgift blir att sälja program och rättigheter på icke-kommersiellt SVT och därmed konkurrera med bland annat TV4 där han tidigare var ekonomidirektör. - Och det ser jag fram emot!


Vad är det egentligen du ska göra?

- Jag hoppas att få vara med i en process där SVT kan bli lite mer

marknadsanpassat. TV-världen kommer att förändras i framtiden, innehåll blir

hårdvaluta och SVT har ett rikt lager av program och rättigheter. Jag tror att

dessa rättigheter går att exploatera på flera sätt. Det gäller också att vara

aktiv redan vid inköpstillfället. Jag hoppas att min avdelning kan vara med vid

inköp av program som Robinson och hitta på nya, skojiga

exploateringsmöjligheter.

Kan du ge något exempel?

- SVT gav till exempel ut en CD-skiva till julkalendern förra året. Man kan

tänka sig att koppla program till aktiviteter på nätet, eller till exempel få

en serie som Så ska det låta att leva även mellan säsongerna genom att ge ut

cd-skiva eller ett spel.

Varför behövs det en helt ny avdelning för det här?

- SVT har jobbat med det här tidigare också, men inte så koncentrerat som det

blir nu. Marknaden för det här har inte varit så stor i Sverige, TV4 har satsat

rätt mycket på det och TV3 har sålt sina Skurtdockor. Exploatering av innehåll

är mer amerikanskt, titta på Disney. De tjänar mer på aktiviteter runt filmerna

är på själva filmerna.

I annonsen där ni söker medarbetare till den nya avdelningen skriver ni att

arbetet innebär "policyavvägningar i relation till SVT:s public

serviceuppdrag". Vad innebär det?

- Det innebär att man aldrig kan tänka på SVT som man gör på de kommersiella

kanalerna. Där är uppdraget att generera pengar till aktieägarna. De

kommersiella kanalerna hade aldrig fåt de problem som SVT hade med julkalendern

förra året där det blev en debatt om exploatering av barn eftersom man gav ut

en cd-skiva. Tillägget i annonsen betyder nog att riktiga vrålnasare inte ska

göra sig besvär.

Ska SVT även att exploatera sponsringen?

- Jag tror inte att sponsring kommer att ligga inom det området och det är

svårt att exploatera mer. Möjligheterna för SVT att ha sponsring är ju så

begränsade. Däremot tror jag att antalet pengar från sponsring ökar på grund av

att det får mer och mer genomslagskraft och blir mer värt.

Hur ser du på möjligheten för annonsörer att vara med i de så kallade

biprodukterna till programmen?

- Jag kan komma på många idéer men får nog också många nej på grund av etiska

principer.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.