Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"SVT förstör marknaden"

Publicerad: 4 juni 2009, 07:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Begränsningen av SVT:s sponsring är inte tillräcklig. Det säger TV4-Gruppens vd Jan Scherman, som häpnar över SVT:s agressiva säljmetoder.


När TV4-gruppens vd Jan Scherman, i gårdagens Dagens Media, läste ledaren om SVT:s aggresiva försäljningsmetoder blev han minst sagt förvånad, säger han.

- Dagens Media har för första gången, extremt tydligt, visat hur aggressivt SVT krigar om de kommersiella pengarna. Jag blir, med förlov sagt, förvånad när jag läser hur deras säljmaterial ser ut, säger Jan Scherman och fortsätter:

- Det är svårt att kombinera detta med SVT:s andra uttalanden om fri television, integritet och oberoende från alla former av ekonomiska beroenden samt att de är de enda som kan uppvisa den typen av trovärdighet. Man kan inte ens säga att detta krackelerar, det rämnar faktiskt.

Förutom att Jan Scherman tycker att SVT uppvisar en kraftig dubbelmoral anser han även att deras agerande förstör marknaden för de kommersiella kanalerna.

- När det finns ett företag på marknaden som kan sätta priser helt oberoende av konjunktur och marknadens villkor så inte bara stör utan förstör det marknaden.

Det handlar ändå om väldigt begränsat antal program. Betyder det verkligen så mycket för era affärer?

- Ja. Du har ett företag som kan sätta priser på sponsorskyltar som inte hänger ihop med marknadens bedömning av vad det är värt.

- Denna typ av "sista-minuten-försäljningen" a la Ryan Air blir väldigt avslöjande. Man dumpar priserna, och säger "kom till oss, här är de sista stolarna nästan gratis". så kan ju inte vi göra.

När Dagens Media sent i går pratade med Jan Scherman hade han tre tydliga förhoppningar på Public Sevice-propositionen.

• Att sponsringsmöjligheten helt stoppas• Att alla möjligheter till kommersiell finansiering upphör helt• Att, om dessa möjligheter ändå får finnas kvar, all kommersiell finansiering redovisas noggrant och öppet.

SVT:s möjligheter till sponsring ska nu begränsas till maximalt 20 evenemang per år. Men det är inte tillräckligt, tycker Jan Scheman.

- Ett viktigt kriterium som utgör själva grunden för Public Service är att finansieringen inte är kommersiell i någon utsträckning. Om Public Service, som det är nu, gör sig beroende av kommersiella intäkter så försvinner ett särdrag. Grunden för mångfald i etern är att det finns olika ägare, olika finansieringsformer och olika uppdrag.

- Att ett allmänt finansierat, statligt guidat, företag går in på en konkurrensutsatt marknad, det kan inte finnas någon som tycker att det är bra. Sedan kan man vilja det för sin egen ekonomis skull, men från en generell utgångspunkt kan det inte finnas någon som tycker att det är bra.

Läs SVT:s svar här

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.