Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SVT flåsar Youtube i nacken

Publicerad: 11 maj 2009, 08:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

SVT kan vara på väg att komma ikapp Youtube i webb-tv-tittande. Det visar Mediavisions räckviddsmätning för webb-tv för april.


Enligt Mediavisions mätning tittade 3,1 miljoner svenskar mellan 15 och 74 webb-tv någon gång under i april. Det utgör 44 procent av alla i åldersgruppen.

Under första kvartalet var snittsiffran 2,7 miljoner per månad.

De intervjuade webb-tv-tittarna får även svara på vilka sajter de tittat genom. Youtube är sedan länge den enskilt största kanalen. 59 procent av webb-tv-tittarna uppger att de tagit del av innehåll därifrån.

SVT:s nylanserade satsning på webb-tv "SVT Play", som nyligen renderade vd:n Eva Hamilton utmärkelsen Årets branschpersonlighet, bär dock frukt i mätningen, där SVT går framåt.

Under april uppgav 57 procent att de tittat på någon av SVT:s webb-tv-kanaler. Samma siffra under första kvartalet 2009 var 55 procent.

Uppräknat betyder det att omkring 1,7 miljoner 15-74-åringar i Sverige under april tittade på SVT:s webb-tv. Förändringarna mot första kvartalet är dock inom felmarginalen.

Även Kanal 5:s, TV4:s och TV3:s räckvidder ökar, medan Aftonbladets webb-tv backade under april, enligt mätningen.

Enligt analysen från Medievision driver nu tv-kanalerna tittandet på webb-tv "tack vare ett allt bredare utbud, mer konsumentvänliga tjänster, och säkert även den nya Ipred-lagen, är effekten på webb-TV-tittandet tydlig", skriver Medievision som är ett oberoende konsult- och analysföretag.

Alla räckviddssiffror:

Medveten månadsräckvidd bland webb-TV-tittare (15-74 år) under april 2009 (Q1 2009 inom parentes)

Youtube 59% (59)• SVT totalt 57% (55)• Aftonbladet 45% (48)• TV4 totalt 41% (37)• Kanal 5 17% (11)• Expressen 15% (15)• TV3 11% (8)

Undersökningen bygger på svar från 1.800 slumpmässigt utvalda personer mellan 15-74 år och är gjord via telefon intervjuer och webbenkäter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.