Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVT fälls för FRA-publicering

Publicerad: 16 Februari 2009, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

SVT:s nyhetsprogram Rapport fälls för att ha påstått att FRA har samarbetat med diktaturstater. Carl Bildt har tidigare rasat mot inslaget i sin blogg "Alla dessa dagar".


Ett inslag i Rapport återknöt till en dokumentär om FRA-lagen som hade sänts dagen före.

I dokumentären kopplades ett uttalande av Carl Bildt samman med en uppgift om att FRA, Försvarets radioanstalt, skulle kunna ge information till diktaturstater. Samma dag hade Carl Bildt förklarat att hans uttalande hade misstolkats.

Granskningsnämnden, GRN, anser att SVT inte haft stöd för uppgiften att FRA samarbetat med diktaturstater, eftersom Carl Bildt hade dementerat uppgiften samma dag som Rapport-inslaget sändes.

GRN fäller därför SVT och Rapport för att ha brutit mot kravet på saklighet.

Carl Bild har tidigare starkt kritiserat Rapport-inslaget i sin blogg, och kallat det för "oärligt och lögnaktigt".

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.