Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVT dementerar Wikipedia

Publicerad: 20 Februari 2008, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Efter söndagens deltävling i Melodifestivalen lades uppgifter om påstådda röstningssiffror ut på den nätbaserade encyklopedin Wikipedia. Enligt SVT rör det sig om en bluff.


Det var under tisdagen som många började höra av sig till SVT och fråga om siffrorna på Wikipedia stämde. SVT stämde av med Telia, som ansvarar för omröstningarna. De hade dock inte lämnat ut några uppgifter och SVT gick ut med en dementi. Siffrorna är nu borttagna.

Är det några medier som använt sig av de felaktiga uppgifterna?

- Inte vad vi har sett. Vi kan ju inte ha kolla på alla, men ingen av de stora i alla fall, säger Helena Brodén, på SVT kommunikation.

De korrekta siffrorna avslöjas efter den 15 mars, då samtliga deltävlingar och final har avgjorts.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.