Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Största Medier - här är hela listan

Publicerad: 16 April 2007, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Aftonbladet.se toppar med över två miljoner besökare, i premiären av Sveriges Största Medier, Dagens Medias egna räckviddsundersökning. Var fjortonde dag presenterar vi listan i pappersutgåvan av Dagens Media.


Traditionella räckviddsmätningar räcker inte längre till. De har svårt att ta fram jämförbara mått över mediekonsumtion mellan olika medieslag. Klarar de det, så går det för lång tid mellan mätningarna. Därför har Dagens Media tillsammans med undersökningsföretaget Nepa utvecklat undersökningen Sveriges Största Medier. I den mäter vi var fjortonde dag de största tv-kanalerna, dagstidningarna och sajterna. Måttet vi använder kallar vi Upplevd räckvidd. Det visar hur mediekonsumenterna upplevde att de konsumerade medier föregående dag.

Undersökningen är gjord via webbpanel med 3.191 respondenter.

Sveriges Största Medier Målgruppen för samtliga medier i undersökningen är 18 till 60 år. Den här veckan tillfrågades 3 191. Fältperiod är Vecka 11-13, 2007. Upplevd daglig räckvidd visas i procent och antal individer anges i tusental. Bakom undersökningen står Dagens Media i samarbete med Nepa. Mätmetod är online tracking. Den första undersökningen här toppas av Aftonbladet.se, följd av TV4 och Kanal 5. Den första omgången av Sveriges Största Medier visar att tv-kanalerna, förutom Aftonbladet.se, är landets största mediekanaler. Den första tidningen är kvällstidningen Aftonbladet på plats sju, med 90 000 i mindre i upplevd räckvidd än SVT2. Metro är den näst största dagstidningen, något större än Google och Blocket. Dagens Nyheter är 50 000 läsare större än MTGs nya tv-kanal TV6. Bland landets största medier återfinns också kanaler som inte traditionellt räknas som medier. På plats 16 finns exempelvis auktionssajten Tradera.com. På plats 36 finns AMS, som därmed skulle kunna ha anledning att se över sin reklamaffär. Bankerna visar sig vara starka bland mediekonsumenterna. Swedbank på plats 19 slår Dn.se. Och Nordea har lika hög upplevd räckvidd som exempelvis Lunarstorm på plats 33.

Fredrik Östgren på Nepa berättar varför Aftonbladet.se är etta bland Sveriges Största Medier.

-Aftonbladet.se har en unik position inom olika nyhetskategorier, där surfandet sker frekvent och ofta målstyrt. Varumärkets långa historik som nyhetsförmedlare på internet har bidragit till en stark position inom konsumenternas medvetande och därför är varumärket ofta top of mind när väl det målstyrda surfandet ska påbörjas.

Tillgängligheten till internet är en bidragande orsak till Aftonbladet.ses höga upplevda räckvidd. Sajten är något som konsumenten kan konsumera både på dagtid och kvällstid, samt hemma och på arbetet, säger han.

Aftonbladet.se lockar många olika målgrupper, och även det är en del av framgången.

-Mediets många dimensioner gör att det attraherar alla målgrupper, såväl unga som äldre, män och kvinnor. Med dimensioner menar jag att varumärket Aftonbladet.se har många olika delpersonligheter som uppskattas av olika konsumenter. Det finns således någonting för alla på Aftonbladet och därför har sajten en stark upplevd daglig räckvidd.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.