Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges största datatidning läggs ned

Publicerad: 3 maj 1999, 05:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:34

Efter tio år lägger Microsoft ned sin kundtidning Microsoft Magazine som har en upplaga på över 110.000 exemplar. Tidningen blev för dyr och nu ska programvarujätten i stället kommunicera med kunderna via en ny tjänst på Internet.


- Tidningen täcker idag för många områden för att den ska passa alla

målgrupper. Med webben når vi fler kunder på ett effektivare sätt, säger Anders

Nilsson, marknadschef för Microsoft i Norden.

Förutom att papperstidningen inte räcker till för att kommunicera med alla

grupper, har distributionen också blivit för dyr.

- Syftet när vi startade tidningen var inte att bli så stora som vi blivit,

säger Anders Nilsson. Att skicka ut över 100.000 exemplar kostar pengar.

På webben tänker Microsoft hårdare fokusera informationen till olika

kundgrupper. Datachefer, IT-tekniker, beslutsfattare och hemanvändare får olika

typer av budskap tilldelade sig.

Vem som får i uppdrag att producera Microsofts nya webbtjänsten är ännu inte

klart. Först framemot hösten ska den att vara igång. Microsofts nuvarande

webbplats är i dag en av Sveriges mest välbesökta.

Microsoft Magazine produceras för svenska Microsoft av Appelberg Publications,

som nu blir av med ett intäktsbringande uppdrag.

Microsoft lämnar dock inte helt pappersmediet utan kommer även i fortsättningen

att producera olika typer av trycksaker, även om det inte blir några periodiska

publikationer.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.