Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Ingenjörer gör hjältar av ingenjörer

Publicerad: 11 Januari 2007, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Sveriges Ingenjörer vill slå ett slag för den nya organisationen genom samlaralbum och idolkort på kända och framgångsrika ingenjörer.


- Vi vill med glimten i ögat lyfta fram ingenjörerna som samhällets verkliga hjältar, istället för den dokusåpafokusering som det drar åt idag, säger Patrik Nilsson, kommunikatör på Sveriges Ingenjörer.

Vid årsskiftet gick de två förbunden Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet samman och bildade det nya förbundet Sveriges Ingenjörer med 120.000 medlemmar. En ny kommunikationsplattform och logotyp togs fram och nu lanserar förbundet också ett samlaralbum, där innehavarna kan klistra in samlarkort på sina ingenjörsidoler.

- Det fungerar på samma sätt som samlarkort på idrottsstjärnor. Albumet går ut till 700 utvalda beslutsfattare och opinionsbildare.

Bland personerna på idolkorten återfinns bland andra mobiltelefonens fader Östen Mäkitalo och uppfinnaren Håkan Lans.

­ Det var förbundets medlemmar som nominerade personerna till samlarkorten. Många röstade på Christer Fuglesang, men han var i rymden när förfrågningarna gick ut.

Albuminnehavarna behöver varken köpa eller byta till sig kort för att göra samlingen komplett. Samtliga 30 kort kommer att skickas ut framöver. Idén till albumet har arbetats fram tillsammans med reklambyrån Nerell More Wunderman.

Kommunikationsplattformen är framtagen i samarbete med pr-byrån Springtime och bakom den nya logotypen ligger Jacobson Vellinga Design.

- Logotypen ska associeras till en ledstjärna. Den består av olika delar som tillsammans bildare en enhet, vilket symboliserar kollektivet och individen. Dessutom står de många färgerna för förbundets brokighet.

Erik Juhlin

markus.jacobsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.