Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Annonsörers bjudöl bryter mot lagen

Publicerad: 10 April 2008, 15:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Sveriges Annonsörer bryter mot alkohollagen under sitt eget evenemang Stora Annonsördagen, som äger rum idag. Den bedömningen gör både tillståndsenheten och IQ. "Det är helt klart omdömeslöst, väldigt tankspritt", säger IQs vd Ann-Therése Enarsson.


Sveriges Annonsörers bjudöl. De drygt 400 deltagarna på Stora Annonsördagen fick med sig en ovanlig present i sina goody-bags. Bland godis och andra livsmedel låg en flaska starköl skänkt av Åbro.

Men att ge bort alkohol i marknadsföringssyfte är olagligt enligt kap 4:9 i alkohollagen:

"Bestämmelserna i denna paragraf innebär förbud för vissa givarkategorier att lämna alkoholdrycker som gåva. Första stycket gäller bland annat de som bedriver partihandel eller servering med alkoholdrycker eller detaljhandel med öl.

Med gåva avses såväl att bjuda för förtäring på stället som att överlämna alkohol drycker på annat sätt … Partihandlare kan endast ge varuprover till dem som han har rätt att sälja till, dvs. i huvudsak andra partihandlare och innehavare av vissa serveringstillstånd."

Anders Häregård, chef för tillståndsenheten i Stockholm stad är mycket kritisk till Sveriges Annonsörers olagliga bjud-öl.

- Bara att bjuda på alkohol är problematiskt, i det här fallet verkar det definitivt inte vara ok. Om gästerna har fått med sig alkoholen hem är det ju närmast att jämföra med detaljhandel.

- I princip är det olovlig alkoholhantering, säger han.

Ann-Therése Enarsson, vd IQ, ser förutom att det är lagvidrigt även starka moraliska aspekter som talar mot alkohol i goody-bags.

- När man inte känner folk vet man inte vilken relation till alkohol de har. I Sverige finns det 200.000 årligen barn som växer upp i missbrukarhem. Att då få en flaska alkohol i handen kan närmast bli en förolämpning, säger hon.

Sveriges Annonsörers val att lägga starköl i påsarna tycker hon är högst anmärkningsvärt.

- Det är helt klart omdömeslöst, väldigt tankspritt.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, vet inte om de har gjort något fel.

- Det var en 33 centilitersflaska. Jag vet inte om ölen är inköpt eller om den är skänkt, det måste jag undersöka.

Men tycker du att det är okej att lägga starköl i goody-bags?

- Det beror på vad bakgrunden är. Nu tycker jag inte att en 33 centiliters flaska till personer som har en snittålder på 40 år är ett större problem. Men jag kan inte kommentera det innan jag vet huruvida ölen är köpt eller om det är en gåva.

Är inte grejen med goody-bags att det är gåvor från företag?

- Det är olika. Det finns i alla fall en grej där i som är köpt. Jag ber att få återkomma.

På informationsbladet som låg i påsen med ölen står tackar dock Sveriges Annonsörer Åbro för att de har skänkt ölen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.