Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Annonsörer slopar rekommendationer

Publicerad: 29 Maj 2008, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Sveriges Annonsörer har i en skrivelse till Konkurrensverket åtagit sig att inte informera om procentsatserna för mediebyråersättningen. Verket anser att det motverkar en fri konkurrens.


Konkurrensverket utreder just nu om rekommendationerna strider mot konkurrenslagen och väntas komma med ett beslut innan sommaren.

Ni går alltså händelserna i förväg?

- Det tycker jag inte att vi gör. Det är inte säkert att det blir som Konkurrensverket vill, men jag skulle bli förvånad om beslutet går stick i stäv, därför ska vi inte längre använda oss av procentsatserna, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Dagens Media rapporterade i nummer 10, som kom ut 21 maj, om att flera tunga medier och annonsörer vill skrota mediebyråersättningen. Många anser att det är en onödig transaktion.

Någon anledning att förändra stadgarna för Sveriges Annonsörer ser inte Anders Ericson.

- Vi anser att detta är fullt tillräckligt.

Jacob Bolin på Konkurrensverket säger till Dagens Media att utredningen pågår:

- Ingenting är klart än. Verket kommer nu ta ställning tillhuruvida detta åtagande undanröjer de konkurrensproblem som verket preliminärt identifierat.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.