Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sveriges Annonsörer: "Släpp handbromsen"

Publicerad: 28 maj 2009, 05:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Nästa vecka drar Sveriges Annonsörer igång en reklamkampanj för att få företag att fortsätta annonsera trots lågkonjunkturen. "Våga satsa nu", är budskapet.


I kampanjen uppmanar Sveriges Annonsörer företagen att sluta dra ner på marknadsföringen i lågkonjunktur.

- Vi vill få ut budskapet att företag som inte jobbar löpande med sin kommunikation förlorar på det, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Vet inte företagen det?

- Marknadscheferna vet det nog, men det finns många företagsledningar som ser kommunikation soms en ventil som man kan använda för att balansera sin budget, och så är inte fallet.

Kampanjen, som är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors, börjar på måndag och pågår under hela sommaren, bland annat med annonser i dags- och affärspress. Det finns även planer på tv och radio, enligt Anders Ericson.

Annonserna styr in till hemsidan, www.annons.se, där det finns en film där Handelsprofessorn Micael Dahlén ger tips för lönsam marknadsföring i lågkonjunktur. På hemsidan har även Dagens Industris reklamskribent Carin Fredlund sammanfattat en rad artiklar och rapporter som ska hjälpa företagen att våga släppa handbromsen.

- Budskapet vi förmedlar är för komplicerat för att beskriva enbart i annonser. Därför har vi filmen och texterna som besökarna på sajten kan lägga i händerna på företagsledningen, säger Anders Ericson.

Enligt IRM minskade medieinvesteringarna med nästan 15 procent första kvartalet.

- Vi gör inte detta för att rädda medierna, de är inte våra kunder. Men vi tror på kommukation.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.