Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Annonsörer riskerar miljonböter

Publicerad: 24 Februari 2009, 05:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Sveriges Annonsörer har mot miljonvite förbjudits att förespråka procentnivåer på mediebyråersättningen. Men så sent som i fredags fanns uppgifter kvar på branschorganisationens sajt. "Det var ett misstag", säger Margareta Kylberg på Sveriges Annonsörer.


Sveriges Annonsörer hade tidigare procentnivåerna för mediebyrårsättningen listade på sin sajt. Efter en granskning av konkurrensverket, som menar att det motverkar fri konkurrens, åtog man sig att ta bort dem samt att inte förespråka nivåernas storlek i form av procentsatser framöver.

"Det är i istället upp till de enskilda avtalsparterna att avtala ersättningens storlek", skrev Sveriges Annonsörer till Konkurrensverket i juni.

Kkv accepterade, men gick till tingrätten och kom tillbaka med ett förbud mot vite. Beloppet uppgick till 2 miljoner kronor.

Men när tv-kanalerna meddelade att man vill göra som tidskrifterna, alltså bryta upp ersättningen i fyra delar, gick Sveriges Annonsörer till motattack. Vd:n Anders Ericson var mycket kritisk till idén och sa att det kommer att leda till att mediebyråerna blir "procentare" och att "deras objektivitet sätts på prov" - uttalanden som lett till mycket irritation hos mediebyråerna.

Förra veckan skickade Sveriges Annonsörer ut ett mejl till sina medlemmar med rubriken "Viktigt att tänka på för alla annonsörer som köper tv-exponering via mediebyrå". I mejlet, som finns på branschorganisationens sajt, skriver medierådgivaren Margareta Kylberg:

"Som intresseorganisation betonar Sveriges Annonsörer att samtliga delar oavkortat ska tillfalla annonsören om man inte avtalat annat i sitt samarbetsavtal. Precis som det var tidigare".

Det avslutas med:

"Du som annonsör ska ha tillbaka hela annonsörmediebyråersättningen!"

Erik Westerström på Konkurrensverket sa till Dagensmedia.se förra veckan att eftersom man inte tog upp ersättningsnivåerna så föranledde mejlet inte till några åtgärder från Kkv.

Men så sent som i fredags kunde man - som skärmdumpen nedan visar - fortfarande hitta uppgifter på Sveriges Annonsörers sajt om mediebyråersättningens rekommenderade nivåer. Kkv kontaktade Sveriges Annonsörer som tog bort artiklarna.

- Vi har pratat med Konkurrensverket och gått igenom hela hemsidan. Det har funnits kvar i ett arkiv av gamla artiklar och det var ett stort misstag, säger Margareta Kylberg.

Erik Westerström har nu semester och därmed får en eventuell granskning vänta. Hans chef Gunnel Schön känner inte till händelsen men säger att Kkv "följer utvecklingen med intresse".

- Om vi får veta att de brutit mot förbudet så är det så klart högintressant, säger hon.

Ingen skriftlig anmälan har dock kommit in, säger hon.

Skärmdump från Sveriges Annonsörers sajt, tagen i fredags. Artikeln publicerades för flera år sedan, men låg kvar på Sveriges Annonsörers sajt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.