Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Annonsörer kampanjar mot reklamhat

Publicerad: 9 April 2008, 14:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

I morgon slår branschorganisationen Sveriges Annonsörer ett slag för reklamen genom att rulla ut en reklamkampanj i landets alla större dagstidningar. "Reklamhatarna har alldeles för länge fått stå och skrika ensamma på sin täppa", säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.


Kampanjtemat är Tänk så underbart: En värld helt utan reklam och i annonsens copy ges exempel på exempel på allt som världens skulle sakna om reklamen försvann, som konkurrens, fri media med mera.

- Politikerna pratar om tillväxt samtidigt som de vill reglera en av de allra största tillväxtgeneratorerna, nämligen reklamen. Absolut vodka såldes för 55 miljarder och alla applåderar men funderar inte vidare på varför varumärket kunde säljas till den prislappen säger Anders Ericson.

Han fortsätter:

- Reklamen har i Sverige blivit förpassad till obs-klass när den egentligen borde sitta på första parkett.

Annonsen är svartvit och copytung och Anders Ericson säger att den inte lär vinna några Guldägg.

- Men det är inte heller viktigt i det här fallet. Vi vill inte nå alla utan de som är intresserade av frågan. Det räcker med att vi når två eller tre makthavre och får igång debatten för debatten är slutmålet med den här kampanjen.

Annonsen är gjord av Forsman & Bodenfors och ska visas ibland annat DN, SvD, GP, Sydsvenskan och Metro.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.