Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Annonsörer hjälper medlemmarna med tv-köpen

Publicerad: 20 Februari 2008, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Sveriges Annonsörer drar igång avdelningen Media Path som ska hjälpa annonsörerna att få valuta för tv-pengarna med ett nytt auditverktyg. Media Path ska också ge råd vid mediebyråupphandlingar. Medierådgivaren Susanne Arnborg blir en av två medarbetare på Media Path.


- Från och med idag erbjuder vi de här nya tjänsterna. När en annonsör upphandlar en ny mediebyrå kan vi hjälpa med stöd och support. Just nu bygger vi också upp vår modell för auditing tillsammans med Sveriges Annonsörers styrelse så att den anpassas efter svenska behov, säger hon.

Audit-tjänsten använder sig av en kundpanel som berättar vad de betalar för sin tv-annonsering under en viss period. Ett system använder sig av panelens information för att göra beräkningar kring effekt och priser. Susanne Arnborg arbetar nu bland annat med att bygga upp panelen som behöver minst tio kunder.

- Det finns konkurrerande tjänster, men de använder en utländsk auditmodell och man köper tv på olika sätt i andra länder. Tjänsterna saknar också transparens i hur modellen ser ut, hur systemet är uppbyggt och hur man räknar, något som vi kommer att ha, säger Susanne Arnborg.

I Europa är det vanligt att mäta effekten av tv-investeringar enligt auditmodell, men inte i Sverige. Susanne Arnborg tror att Media Paths verktyg har en fördel gentemot andra audit-tjänster:

- Det finns ett stort behov av den här typen av tjänst och jag tror att annonsörerna känner sig trygga med vårt verktyg eftersom Sveriges Annonsörer står bakom, säger Susanne Arnborg.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.