Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sveriges Åkeriföretag vill göra lastbilschaffisarna stolta

Publicerad: 10 November 2008, 09:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Med en reklamkampanj talar Sveriges Åkeriföretag om att utan dem stannar Sverige. Kampanjen ska rulla i TV4 i två veckor.


Kampanjen har två syften: dels ska den få medlemmarna att känna sig stolta över sitt yrke och dels ska kampanjen öka förståelsen för åkerinäringen hos allmänheten.

Reklamfilmen finns i en långversion på 60 sekunder och i kortare 20-sekundersversioner. I filmen berättar Sveriges Åkeriföretag bland annat att utan dem skulle det inte göras några livsmedelsleveranser till matbutikerna eller klädleveranser till klädbutikerna. Filmen avslutas med voiceovern Vi kör inte för skojs skull, utan för din skull.

Det är ett ganska provokativt budskap?

- Det är ju så. Det kan tyckas provokativt men det är sant. Jag tror att det är en ny tanke så därför kanske man tycker att filmen är provokativ, säger Monica Larsson, marknadsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Filmen är från början gjord av Sveriges Åkeriföretags danska systerbolag. Sveriges Åkeriföretag har adapterat den inhouse.

Är det här ett sätt att visa ert existensberättigande med tanke på miljödebatten?

- Jag kan bättre svara på det som gäller själva filmen så den frågan vill jag hänvisa till vår vd Johan Lindström, säger Monica Larsson.

Johan Lindström:

- Vi vill absolut visa vårt existensberättigande. Vår sektor utgör ungefär 4 procent av BNP men vi har känt oss mobbade och jagade av allmänheten och andra trafikanter. Synen har varit att "lassa över transporterna på järnvägen så löser vid det". Men nio av tio transporter är under tio mil och de måste ändå komma fram. Det har man inte förstått och det vill vi peka på i kampanjen.

Se reklamfilmen här.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.