Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sverigedemokraterna mot valet utan byråer

Publicerad: 24 Februari 2009, 05:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Sverigedemokraterna budgeterar för en krigskassa inför valet på 20 miljoner kronor. Men till skillnad från de flesta andra partierna anlitar man inga reklam- eller pr-byråer. "Vi har tittat lite på det men arbetar själva efter bästa förmåga", säger presschefen Mattias Karlsson.


I juni är det EU-val - och en chans för de mindre partierna att ta andelar då valdeltagandet traditionellt sätt är lågt. Samtidigt närmar sig riksdagsvalet och partierna arbetar för fullt med att sammanställa sina kampanjorganisationer.

Alliansen är på byråjakt, medan Socialdemokraterna och Miljöpartiet redan gjort klart med sina konsulter. Vänsterpartiet bygger en egen stab och tar inte in någon extern hjälp.

Det gör inte heller Sverigedemokraterna, ett parti som enligt den senaste opinionsundersökningen från Novus är större än Kristdemokraterna och passerar fyraprocentsspärren.

- Vi har ett annat ekonomiskt utgångsläge och som det ser ut i dag kommer vi inte att anlita några konsulter. Vi har tittat lite på det men arbetar själva efter bästa förmåga, säger presschefen Mattias Karlsson.

Partiets största kommunikationskanal är direktreklam som produceras inhouse.

- Det är det som vi sett mest effekt av. Vi delar ut bladen själva eller skickar med posten. Vi kommer inte att göra några omfattande annonskampanjer, säger Mattias Karlsson.

Han kan inte uppge marknadsföringsbudgeteten.

- Men vår totala valbudget är 20 miljoner kronor, säger han.

Sverigedemokraterna hoppas få in pengar genom bidrag och lån.

Tror du att det hade varit lätt att hitta en byrå som är villiga att samarbete med er?- Det hade säkert varit problematiskt, det skulle inte förvåna mig alls. Jag upplever inte att vi verkar under samma villkor som andra, vi är negativt särbehandlade, säger Mattias Karlsson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.