Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sverigebarometern blir Marketwatch

Publicerad: 28 Mars 2001, 12:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Nu är det klart att analysföretaget Sverigebarometern fusionerar med Marketwatch. Det fusionerade företaget ska heta Marketwatch.


Vd blir Peter Westerståhl. Han är idag vd på Marketwatch.

Sverigebarometerns tillförordnade vd, Bo Strandberg lämnar därmed jobbet.

Sverigebaormeterns ägare Bonnier Affärsinformation kommer att ha 19,9 procent

av aktierna. Resten ägs av grundarna av Marketwatch. Bonnier lånar dessutom ut

pengar till Marketwatch så att affären kan genomföras. Det handlar om ett

konvertibelt företagslån som gör det möjligt för Bonnier att öka sitt ägande

med upp till 50 procent.

- Vi har alltid pysslat med effektmätningar av reklam. Med Sverigebarometern

får vi tillgång till siffror på reklaminvesteringarna i de marknader där vi

mäter effekter, säger Peter Westerståhl.

- Sverigebarometern ligger inom kärnverksamheten för Bonnier

Affärsinformation, säger Bo Strandberg, vd för Bonnier Affärsinformation.

Marketwatch har 17 anställda medan Sverigebarometern sysselsätter ett 40-tal.

Enligt vd Peter Westerståhl, ska det fusionerade bolaget behålla

personalstyrkan.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.