Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sverige näst störst på nätet

Publicerad: 20 November 2008, 12:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Sverige lade näst mest pengar på internetannonsering förra året sett till den totala mediebudgeten. Största del av mediebudgeten på nätet lade Storbritannien med 19 procent, två procentenheter mer än Sverige.


Enligt en rapport från World Advertising Research Center lade Sverige 2007 17 procent av sin totala mediebudget på internetannonsering. Året innan var siffran 13 procent. Storbritannien är det land som leder ligan med 19 respektive 14 procent för internetinvesteringarna.

Bara fem länder investerade över tio procent av sina totala reklaminvesteringar på internet förra året, skriver Medievärlden, som refererar till World Advertising Research Centers rapport World Advertising Trends 2008.

Rapporten tittar även på mediavanor i olika länder och konstaterar att Kanada är det land där flest använder sociala nätverkssajter, 55 procent. Storbritannien kommer efter med 50 procent. Någon siffra för Sverige anges ej.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.