Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenskt snus ska ta över världen med hjälp av Philip Morris

Publicerad: 3 Februari 2009, 06:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Swedish Match ingår ett joint venture med det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris. Samtidigt tar Swedish Match över försäljningen och marknadsföringen av Philip Morris snusvarumärke 1847.


Målet med samarbetet är att lansera snus och andra rökfria tobaksprodukter globalt, exklusive i Skandinavien och USA. De två tobaksbolagen kommer att äga 50 procent vardera i ett gemensamt bolag och ska licensiera sina varumärken till företaget.

- Vi tror att Philip Morris har rätt styrkor för att hjälpa oss att verkligen globalisera snuset. De finns i 160 länder och har en stark marknadsförings- och säljkapacitet. De har också ett starkt intresse för rökfritt och vi har liknande syn på de globala tillväxtmöjligheterna, säger Henrik Brehmer, kommunikationsdirektör på Swedish Match.

Hur stort kan svenskt snus bli?

- Det är svårt att spekulera i, men vi tror att det har potential att bli riktigt stort. Det finns 100 miljoner rökare och kan vi få delar av dem att gå över till snus så är det en stor marknad. Vi ser också att rökförbud införs och folk blir mer hälsomedvetna och letar efter andra produkter.

Kommer ni att ta fram några gemensamma varumärken?

- Det kan vi mycket väl göra. Det här är ett långsiktigt samarbete och vi tror på tillväxt genom att kombinera våra styrkor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.