Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenskarna för politisk tv-reklam

Publicerad: 15 maj 2009, 11:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

51 procent av svenskarna anser att politiska partier ska få göra tv-reklam. Det visar en undersökning av United Minds.


Två av fem tycker att även partier utanför riksdagen ska få göra tv-reklam. På den direkta frågan om det är en bra idé med politisk tv-reklam svarar 28 procent att det är en bra idé och 29 procent att det är en dålig idé. Bland alliansväljare anser 41 procent att det är en bra idé med politisk tv-reklam, medan motsvarande siffra för oppositionsväljare är 18 procent.

Män är mer positiva än kvinnor till politisk tv-reklam. 31 procent av männen och 26 procent av kvinnorna tycker att politisk tv-reklam är en bra idé.

Personer 46-55 år är den åldersgrupp som är minst positiv (21 procent) och personer äldre än 56 år de som är mest positiva (33 procent) till tv-reklam från politiska partier.

Undersökningen genomfördes 30 april-5 maj 2009 via e-postenkät. Totalt besvarades enkäten av 1.006 respondenter från 18 år och uppåt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.