Gå direkt till textinnehållet

Svenskar negativa till reklam på engelska

Foto: Shutterstock

Nästan varannan svensk är negativt inställd till reklam.

Reklam på engelska blir vanligare i både tidningar, tv och på nätet men en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer visar att nära varannan person (46 %) ställer sig negativ till reklam på engelska. 

Totalt 1024 svenskar har deltagit i undersökningen. 

23 procent av de svarande säger att de är ganska negativa till reklam på engelska medan 22 procent är mycket negativa. 

Den grupp som har störst invändningar mot engelsk reklam är män (41 %) samt äldre personer 50-64 år (57 %) och 65-79 år (75 %).  

Även de med endast grundskoleutbildning (61 %) och de med en hushållsinkomst om 200 000 – 399 000 kronor ställer sig mer negativa (56 %).

Undersökningen visar att det bara är 11 procent som ställer sig positiva till reklam på engelska. 

Mest positiva är 18-29 år (22 %), de med hushållsinkomst 600 000 kronor eller mer (15 %) samt boende i Stockholm (15 %). 42 procent svarar att de varken är negativa eller positiva.

– En huvudbry hos våra medlemmar är frågan om vilket språk man kan ha i sin reklam och om engelska är okej? Givetvis skiljer det fall till fall, beroende på annonsör och målgrupp, men generellt visar undersökningen att svensken ställer sig negativ till reklam på engelska, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Att en stor andel ställer sig neutrala kan hänga samman med att en hel del har en neutral inställning till reklam överlag eller att man helt enkel är likgiltig till vilket språk reklamen är på.

Resultat: 

Mycket positiv      3 %
Ganska positiv      8 %
Varken positiv eller negativ       42 %
Ganska negativ     23 %
Mycket negativ     22 %
Vet ej                     1 %

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-26 07.52Uppdaterad 2018-11-26 07.52

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: