Gå direkt till textinnehållet

Svenskar lägger allt mer pengar på medietjänster

Hushållens utgifter för medieabonnemang ökade kraftigt under 2018.

Svenska hem lägger allt mer av sina pengar på medietjänster, och snittade 450 kronor i månaden på medieabonnemang förra året.

Enligt analysföretaget Mediavision står rörlig bild för två tredjedelar av utgifterna, och digital betal-tv är fortfarande det största medieslaget. Tillväxten är störst för streamingtjänster inom rörlig bild – och tjänster som Netflix, Viaplay och HBO Nordic.

- De redan höga nivåerna inom rörlig bild fortsätter att tillta. Det här är ett tydligt tecken på att vi nu är inne i en mycket snabb omdaningsfas. Det är de prenumerationsbaserade videostreamingtjänsterna som står för den största ökningen. Men även tjänster inom ljud når höga nivåer, t ex ljudbok- och musikstreaming-tjänster. Vi förväntar oss att även 2019 blir ett spännande år, speciellt eftersom många nya tjänster redan aviserats, kommenterar Natalia Borelius på Mediavision.

Under 2018 ökade utgifterna för streamingtjänster med 44 procent jämfört med året innan. Det motsvarar en tillväxt på 30 kronor per hushåll i snitt, skriver Mediavision i ett pressmeddelande.

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-02-07 08.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: