Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenskar kartläggerbutikskunder med mobilen

Publicerad: 30 Maj 2008, 03:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Genom att ringa upp kunder som handlar i en affär bara 30 sekunder efter att de gått ut ur butiken vill svenska Link Mobility skapa ett billigt och effektivt sätt att göra kundundersökningar.


- Butiken bestämmer hur många de vill ska bli uppringda och frågor rätt antal om de kan tänka sig att registrera sitt mobilnummer när de handlat. Sedan rings de upp av en automatisk telefontjänst, säger Johan Wästlund, vd för Link Mobility.

Han ser undersökningarna som ett komplement till traditionella kundundersökningar och lyftar fram att kunden har köpet i väldigt färskt minne som en av fördelarna med systemet.

- Retail är den självklara målgruppen men även servicebutiker ser vi som kunder.

Produkten ska lanseras i hela norden och Link Mobility hoppas att ett par affärer ska vara klara innan sommaren. I första hand ska befintliga kunder som KappAhl och Team Sportia bearbetas. Kunden betalar 1.000 kronor i månaden och får då använda tjänsten vid tio mätsällen, alltså butiker. En minutavgift för samtalen tillkommer också på 3 kronor i minuten.

- Det är en automatisk röst som ringer upp och ställer ett par frågor. Kunden svarar genom att knappa in på sin telefon och det finns även utrymme för att lämna ett personligt meddelande, säger Johan Wästlund.

Han tror inte att kunderna känner att företagen tränger sig på i mobilen.

- Först får kunden tacka ja eller nej om han eller hon vill bli uppringd. Sedan tror jag konsumenterna upplever det som ganska personligt och mer engagerande att bli uppringda.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.