Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska Volkswagen testar digitaltvkampanj

Publicerad: 22 December 2000, 05:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

I mellandagarna drar Svenska Volkswagen igång sin första digitaltvkampanj för att puffa för nya familjebilen Volkswagen Passat som lanseras den 13 januari.


Kampanjen, som heter "Nya Passat- har vi gjort den för bekväm?", kommer att gå

mellan 23 december 2000 och 20 januari 2001 på TV4 och Kanal 5 hos alla

Boxer-hushåll. När reklamspoten för den nya bilen visas dyker samtidigt ett

meddelande upp i tvrutan där tittaren tillfrågas om denna är intresserad av mer

information. När tittaren klickat okej på sin dosa kopplar burken upp sig mot

Volkswagen som får ett e-postmeddelande om att skicka ut en broschyr.

Marknadschef Åke Lundberg betraktar kampanjen som ett experiment.

- Erfarenheterna från nätet har visat att det är bra att vara tidigt ute.

Dessutom blir man en bättre köpare när man testar ny teknik själv och inte bara

väntar på att andra ska prova, säger Åke Lundberg.

Idén med digitaltvkampanjen kom från Volkswagens mediebyrå Carat.

Digitaltvproduktionsbolaget Active tv i Linköping har utformat tjänsten. Priset

är ungefär en krona per hushåll.

- Det handlar inte om några jättepengar. Problemet är att det inte finns några

riktiga prislistor ännu för den här typen av kampanj, säger Åke Lundberg.

Vad är målet med kampanjen?

- Jag blir nöjd om vi får skicka ut hundratalet broschyrer.

Har du digitaltv själv?

- Nej. Jag har inte haft pressen på mig att skaffa det. Men nu är det dags.

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.