Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svenska Spel skapar diamantfeber med Rix FM

Publicerad: 26 februari 2007, 15:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Svenska Spel lanserar lotten Diamantfeber och har tävling i Rix FM under nästa vecka. På spel i tävligen står fem diamanter, värda sammanlagt 250.000 kronor.


Tävlingen bär namnet Diamantjakten och tar sin start i Rix FM på måndag. En tävlare per dag vinner en diamant värd 50.000 kronor. Förutom radioreklam i Rix FM marknadsförs diamantkampanjen även i TV4 och Kanal5 från och med denna vecka.

Diamantfeberlotterna säljs av 6200 ombud och är tryckta på holografiskt papper. Den som köper tre lotter får information som leder till Rix FMs webbsida, där ledtrådar till diamanternas position finns. Ytterligare information ges i etern.

Detta är den andra Svenska Spelkampanjen för reklambyrån Le Bureau, som arbetar med det statliga spelbolaget sedan årsskiftet. Kampanjen har kostat mellan 3 och 4 miljoner kronor, säger Fredrik Lundgren, marknadschef på Svenska Spel.

Var finns diamanterna? Finns de ute i stan och terrängen eller är det immateriella stenar vi talar om?

- Det är en immateriell diamantjakt. Diamanterna finns på webben, för hela Sverige måste kunna delta. Men man får riktiga diamanter sen, säger Fredrik Lundgren på Svenska Spel.

Vad ska man göra med sin diamant, sen? Eller får man kanske byta den mot 50.000 kronor?

- Man får inte byta den mot pengar. Men man får förstås göra vad man vill med den, till exempel ett smycke.

Om kampanjen faller väl ut kan Diamantfeber bli en permanent Svenska Spellott, säger Fredrik Lundgren.

Kampanjen och tävling är gjorda av Le Bureau samt Carat PR och Svenska Spel själva.

Le Bureau arbetar med Svenska Spels samtliga skraplottsvarumärken utom Triss. Andra reklambyråer som företaget samarbetar med är Grand (Triss, Stryktipset), Ruth (Lotto), Waters Widgren (Limbo, Oddset), Fältman & Malmén (Keno), Garbergs (huvudvarumärket Svenska Spel) och Starring. Carat är mediabyrå och Springtime PR-byrå.

Lisen Forsberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.