Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska Spel förnyar reklamen för miljoner

Publicerad: 14 Januari 2009, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Svenska Spel drar nästa måndag igång ett helt nytt reklammanér. Det är det statliga spelbolagets betydelse för föreningslivet som ska lyftas fram genom ideella hjältar ute i landet. Budgeten för medieköp ligger på 11 miljoner kronor netto. <b>Se filmen på Dagens Media.</b>


Budskapet i kampanjen är att utan Svenska Spel och eldsjälarna ute i föreningarna så stannar det svenska föreningslivet. Sloganen lyder:

Tillsammans får vi svensk idrott att gå runt.

- Fundamentet i vår kommunikation har under två år varit det sociala ansvarstagandet sammanfattat i "Spela Lagom". Nu lanserar vi det här kommunikationsspåret som ett andra ben, som vi ska lägga lika mycket resurser på, säger Carl-Henric Stjerna, varumärkeschef på Svenska Spel.

Han säger att alla vet att Svenska Spel är en stor sponsor av elitidrott. Företagets logga finns på de mest profilerade svenska landslagen och på de största arenorna.

- Men lika känd är inte den roll vi spelar för föreningslivet. Utan vår återbäring, som förra året var 1,4 miljarder kronor, skulle det vara dubbelt så dyrt för varje förälder som har barn i träning i någon klubb i alla idrotter i Sverige.

Tre reklamfilmer, signerade Garbergs, visar tre av eldsjälarna ute i landet. Den första som har premiär i samband med Idrottsgalan nästa måndag skildrar en dag i Kurtis Larssons, materialförvaltare i Tibro IK sedan 34 år, liv. Den andra skildrar en ungdomstränare i boxning i Rosengård som går under namnet Dallas. Den tredje en kvinnlig innebandytränare i Marstrand.

- Vi vill hylla de här hjältarna. Genom våra pengar skapas möjligheter men det är de ideella ledarna som får det att fungera.

På tisdagen efter idrottsgalan uppmanar Svenska Spel, genom dagspressannonsering, alla svenskar att hjälpa till att skapa världens största tackannons genom att gå in på företagets kampanjsajt och tacka personer som har betytt speciellt mycket i deras förening.

- Sedan trycker vi alla namnen i en stor annons. Blir de tillräckligt många så trycker vi en hel bilaga, säger Carl-Henric Stjerna.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.