Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska pr-män om deras resa till Clinton och Obama

Publicerad: 5 Februari 2008, 12:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Lobbyisterna på pr-byrån Prime har tillsammans med några av sina svenska kunder studerat Barack Obamas presidentvalskampanj på plats i högkvarteret i Chicago, och på fältet i delstaten Nevada. Med sig i bagaget fick de flera råd och tips som direkt kan överföras till det svenska opinionsbildande arbetet.


Med på resan, som arrangerades av Fredrik Andersson och Niklas Nordström på Primes public affairs-avdelning, fanns bland annat Mattias Claesson som är avdelningschef för kommunikation och samhällskontakter på Riksidrottsförbundet, Åke Johansson som är presschef på HSB och den amerikanska medborgaren Billy McCormac som till vardags arbetar som kommunikationschef på tankesmedjan Timbro.

Samtidigt som intresset för supertisdagens över 20 primärval i det amerikanska presidentvalet når kokpunkten sitter de svenska kommunikationsproffsen och funderar på vilka lärdomar från USA som de kan applicera i sitt dagliga arbete.

Vad kan en svensk presschef lära av en amerikansk valkampanj?

- Framförallt metoder för att bedriva opinionsbildning. Det jag blev imponerad av i USA är hur skickligt man kombinerar modernt kampanjarbete med frivilliga insatser och gräsrotsarbete. Man är väldigt tydliga i både målen och val av metoder för att nå ut. Där har vi mycket att lära, säger Åke Johansson på HSB.

Ett exempel på vilket gräsrotsengagemang som kandidaterna lyckas mobilisera är Obamas kampanj, som har 80.000 frivilliga aktivister som arbetar enbart mot staden Chicagos invånare och väljare.

Mattias Claesson på Riksidrottsförbundet instämmer i Åke Johanssons syn och berättar att han fick flera uppslag som han tog med sig hem:

- Det är lobbyingens och opinionspåverkans hemland, och ska man lära sig det är det dit man ska åka. De är duktiga på vissa grejer, framförallt på hur man arbetar med press och media. Rent konkret kan man till exempel vända och vrida lite på hur man arbetar med en presskonferens och lära sig av det.

Billy McCormac på Timbro framhåller att sättet som de amerikanska kommunikatörerna och politiska strategerna använder sig av den nya tekniken för att nå ut till olika väljargrupper var intressant:

- Även om allt inte är direkt applicerbart här i Sverige kan det alltid ge inspiration.

Under resan besökte svenskarna bland annat demokraten Barack Obamas nationella högkvarter beläget i hans hemstad Chicago. De träffade också folk som arbetar åt Hillary Clinton samt republikanska valarbetare. De lyssnade på statsvetare, politiska konsulter och strateger. Dessutom studerade de primärvalet i delstaten Nevada, som genomfördes som så kallade caucuses (valmöten), på plats under valdagen den 19 januari.

Det som Fredrik Andersson och Niklas Nordström tagit med sig hem till pr-byrån i Stockholm är det metodiska arbete som kampanjerna lägger ned för att nå ut med sitt budskap i alla tänkbara och till buds stående kanaler. Men också hur kampanjerna vågar släppa sitt eget varumärke fritt och låta sympatisörer på alla nivåer arbeta med att föra ut budskapet oavsett om det är i personliga samtal med vänner och grannar eller i en humoristisk film på Youtube.

- Vi åkte dit för att vässa public affairs-sidan i politisk kommunikation, men upptäckte att det gick att dra slutsatser även för andra delar av byråns arbete, säger Fredrik Andersson på Prime.

- Där vågar de både släppa kontrollen över varumärket och använda alla möjliga kanaler för att nå ut till och få igång känslan hos väljarna. Det synsättet kan vi till exempel överföra till den svenska marknadskommunikationen, säger pr-konsulten och före detta SSU-basen Niklas Nordström och fortsätter:

- Men även sättet som de arbetar med den nya tekniken och kanalerna på webben var lärorikt att studera. De helt öppna gränssnitten som förenklar för användarna är intressanta att se. Dessutom är de väldigt metodiska och skickliga i att kartlägga sina egna svagheter för att förbereda kampanjens svar på de kommande troliga angreppen från motståndarsidan.

Fredrik Andersson berättar hur han resonerar när han överför lärdomar från en amerikansk presidentkampanj till svensk marknads- och produkt-pr:

- Det skulle kunna handla om att vi arbetar på ett genomtänkt sätt med webben, produktens story, butiksexponeringen, kartongen som produkten säljs i och företagets csr med mera. Allt i syfte att få igång en känsla hos kunden för produkten. Man kan göra en "presidentkandidat" av vissa slags produkter, men det kräver i så fall en äkthet i budskapet och resurser i genomförandet.

Till sist, vilka blir de två slutliga kandidaterna? Och vem vinner valet i november?

- Det där är svårt, jag chansar på Barack Obama och John McCain och då blir det McCain som vinner valet, säger Fredrik Andersson, som har en bakgrund i moderata ungdomsförbundet.

Niklas Nordström ger en lite fylligare analys av det politiska läget i USA:

- Det blir McCain på den republikanska sidan som går vinnande ur supertisdagen och då får han en fruktansvärd konservativ kanonad mot sig, som han ändå rider ut till slut och blir kandidat. Men det blir en blodig strid på den republikanska sidan.

Niklas Nordström fortsätter:

- När det gäller demokraterna säger mitt hjärta Hillary Clinton. Hon är den mest rutinerade som kan göra det bäst och är redan körd genom den republikanska tvättmaskinen så många gånger. Jag tror ändå att Barack Obama får den demokratiska nomineringen till slut även om det inte blir med någon övertygande majoritet.

Han gissar att det blir en republikansk seger i höst.

- I höst tror jag tyvärr att presidenten heter John McCain. Jag har tappat alla naiva föreställningar om det politiska landskapet i USA, och där tycker man att republikanerna och då alltså McCain är det naturliga valet.

Andreas Henriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.