Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska pr-byråer kopierar från valet i USA

Publicerad: 3 November 2008, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Svenska pr-konsulter följer den amerikanska presidentvalskampanjen intensivare än någonsin. Framför allt Barack Obamas kampanj väntas få stort genomslag på de svenska partiernas valkampanjer nästa år. "Många är ivriga att kopiera", säger Niklas Nordström på Prime.


Framför allt är det demokraternas presidentkandidat Barack Obamas valkampanj som hårdbevakas av svenska pr-konsulter och politiker. Hans Gennerud, vd på Gullers Grupp, tror att det beror på hur Barack Obama har lyckats nå ut och mobilisera tidigare politiskt ointresserade människor i sin valkampanj.

- Det är väldigt tydligt att nätet har gått från att vara ett stödmedium i kampanjerna, till att nu vara den centrala kanalen för att skapa kontakt och fysiska möten. Det är något som vi med all säkerhet kommer att få se i valkampanjen inför riksdagsvalet 2010.

På Barack Obamas kampanjsajt finns verktyg som vem som helst kan använda för att utforma sin egen Obama-kampanj. Det kan handla om att ringa väljare och knacka dörr eller att driva kampanjen på sin egen blogg eller Facebook-sida. Svenska partier väntas ta efter, men även andra kommunikatörer kan lära av den amerikanska valrörelsen.

- Nu finns verktygen för många fler än tidigare att ha en åsikt. Tyckandet kommer att finnas vare sig man vill eller inte, och den som vill nå ut med ett budskap måste finnas i samma kanaler, säger Frans Benson, kontorschef på JKL i Stockholm.

Demokraternas sätt att använda webben och sociala medier för att involvera väljarna har redan fått genomslag i svensk politik. Moderaternas nya sajt är inspirerad av Barack Obamas kampanjsajt, bland annat med en så kallad kampanjmotor där väljarna kan skapa sina egna kampanjer. Niklas Nordström på Prime är övertygad om att fler svenska partier kommer att inspireras av Barack Obamas valkampanj, men han misstänker att de flesta bara tar halva steget.

- Många är ivriga att kopiera Obamas tekniska lösning, utan att förstå den bakomliggande strategin. Då missar man hela drivkraften i Barack Obamas valkampanj, nämligen att han vågar släppa kontrollen över varumärket och låta enskilda personer skapa sin egen kampanj.

Primes bevakning av presidentvalet i USA är intensivare i år än någonsin tidigare. - Politisk kommunikation är ofta modig och i framkant. Barack Obama har insikt i att framgångsrika budskap bygger på att mottagaren involveras. Samma sak gäller all marknadsföring, säger Niklas Nordström.

Bo Krogvik på Springtime tycker att det mest inspirerande med valkampanjen är det direkta tilltalet och att det är så kort väg mellan tanke och handling. Men han håller inte med om att Barack Obama släpper kontrollen över varumärket. - Mitt intryck är tvärtom att partiet aldrig har haft så bra kontroll på budskapet. Det finns ett färdigt kit för dem som vill göra en egen kampanj, det är inget man kokar ihop själv.

Vad kan kommunikatörer lära av John McCains kampanj?- Republikanerna har alltid slagit demokraterna på fingrarna när det gäller att mobilisera gräsrötterna, och det är intressant att se hur de organiserar breda grupper. Men i det här valet är det första gången som demokraterna har involverat fler personer än republikanerna i fältarbetet, säger Niklas Nordström.

Svenska pr-byråers bevakning av det amerikanska presidentvalet.

Prime. Under primärvalen var en grupp konsulter och kunder på besök i USA och i samband med valet blir det en ny resa. Niklas Nordström ska delta som expert i SVTs valbevakning från Washington. Två USA-baserade medarbetare bloggar om valrörelsen.

Springtime tar med sig ett tjugotal personer till USA, bland annat till Florida där de hjälper till med det lokala kampanjarbetet för valfri kandidat och deltar på valvakan. Dessutom seminarier före och efter valet.

Hill & Knowlton. Medarbetare från Hill & Knowlton i Sverige och Norge åker till Washington i samband med valet och träffar kampanjarbetare. Byrån anordnar även i valvaka i Stockholm för kunder den 5 november.

Gullers Grupp skickar ett par konsulter som ska följa valrörelsen på plats.De ordnar även en resa för sina kunder.

JKL åker inte till USA, men skickar varje vecka ett nyhetsbrev om valet till kunder och intresserade.

Sund Kommunikation har skickat fyra konsulter som på plats i Washington följer de sista dagarna inför valet, för dra erfarenheter inför kommande val i Sverige. En stor del av tiden kommer att gå åt till att lyssna på eftervalsdebatten och ta del av analysen av resultatet.

Artikeln är tidigare publicerad i Dagens Medias pappersversion nummer 18 2008.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.