Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska Microsoft i stort portalbygge

Publicerad: 1 Juni 1999, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Svenska Microsoft bygger en portal som kan bli en av landets mest välbesökta från start. Försäljningen av länkar, annonsplatser och förhandlingar om sponsring och partnerskap inleds den 1 juli. Under hösten ska sajten marknadsföras för den stora allmänheten.


Med en ny sajt vill svenska Microsoft ta sig in i portaltäta Sverige. Portalen,

som ska heta msn, tycks ha goda möjligheter att slå sig in på listan över de

allra mest besökta sajterna redan från start. Alla svenskar som besöker

Microsofts välbesökta e-posttjänst hotmail.com ska slussas direkt till msn.se

när de lämnar hotmail.

- Huvudsyftet är att skapa relationer med Microsoft-konsumenter och partners

som vill annonsera eller bygga tjänster för elektronisk försäljning. Och

stimulera användandet av Internet, säger Stephanie Smitt, nordisk

försäljningschef på msn.

Sajten byggdes hösten 1998 och har körts olanserad sedan april 1999. Tanken är

att den ska introduceras för den stora allmänheten under hösten.

Stephanie Smitt vill idag inte gå in på vad som ska skilja msn från

konkurrenter som Torget, Passagen, Spray och Aftonbladet.

- Portalen kommer att få funktioner som skiljer oss från konkurrenterna. Men

jag kan inte säga vilka.

En skillnad är dock att Microsoft ska lansera msn-portaler i 24 olika länder

däribland Norge, Finland och Danmark, något som skulle kunna vara av intresse

för annonsörer som vill nå ut på många olika marknader.

- Därmed kan vi sälja svenska relationer till japanska företag, och vice versa.

Också om de ekonomisk kalkylerna är Stephanie Smitt förtegen.

- Syftet är att vi ska ha intäkter på vår portal. Vi ska vara en av de ledande

aktörerna i Sverige.

Annonsförsäljningen ska skötas av ett externt säljbolag.

Lanseringen kan bli Microsoft revansch för den förra satsningen på msn som

havererade helt. Den gången försökte Microsoft bygga ett eget nätverk som blev

överkört av den snabbt framväxande webben i början av 90-talet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.