Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska McDonalds fortsätter med Mediacom

Publicerad: 22 November 1999, 11:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Efter en omfattande utvärdering valde McDonalds att behålla sin nuvarande mediebyrå Mediacom i Sverige. Genom upphandlingen försökte McDonalds hitta en gemensam mediebyrå för TV-köpen i Skandinavien, något som dock misslyckades.


Mediacom har också varit med och tittat på en skandinavisk lösning.

- Vi lyckades inte hitta en gemensam mediebyrå för Skandinavien. Skillnaderna

mellan länderna var för stora, säger Nils Lindeblad, medieansvarig för svenska

McDonalds.

Han verkar dock inte allt för besviken.

- Mediacom har skött sig oerhört bra sedan de tog över efter Initiative

Universal 1995. Och de hade det bästa förslaget både vad gäller organisation,

kompetensöverföring, kundkommunikation och TV-köp år 2000.

En anledning till att McDonalds ser över sina TV-köp är att hamburgerjätten

vill synas mer i TV-rutan.

- TV är vårt huvudmedium. Men vi måste öka trycket i TV eftersom bruset ökar,

säger Nils Lindeblad

Enligt uppgift till Dagens Media deltog förutom Mediacom även

Synerginordicmedia och Leo Burnetts mediebyrå Starcom Media i pitchen.

Enligt Sifo Reklammätningar är McDonalds Sveriges 11:e största mediaköpare med

bruttoköp på 190 miljoner kronor 1998.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.