Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svenska Fans drar igång i Norge och Danmark

Publicerad: 3 April 2007, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Sportsajten Svenska Fans startar de nordiska syskonsajterna Norskefans.com och Danskefans.net. Målet är att sajterna ska nå 50.000 unika besökare i veckan under 2007.


Svenska Fans startar upp de nya sajterna för att kunna erbjuda en starkare nordisk annonsplattform. Norskefans.com smögs igång redan i januari då en befintlig sportsajt med dålig trafik köptes upp och stöptes om enligt Svenska Fans affärsmodell, där fansen själva skriver om sina lag.

- När vi tog över sajten nådde den 1.000 unika i veckan vilket har ökat till 12.000 unika besökare och effekten kommer enbart från word of mouth. Att nå 50.000 under 2007 kan tyckas vara en aggressiv målsättning, men sett till utvecklingen hittills, bedömer vi den som realistisk, säger Fredrik Möller, avgående marknads- och försäljningschef på Svenska Fans.

Danskefans är till skillnad från sin norska motsvarighet, helt färsk och har byggts från grunden. Den lanserades i helgen och delar samma trafikmål som Norskefans, 50.000 unika i veckan under 2007. För modersajten Svenska Fans var vägen fram till dess nuvarande position, med 200.000 unika besökare i veckan, långt ifrån problemfri, men Fredrik Möller tror att färden för de nordiska syskonen kommer innehålla färre fartgupp.

- Vi har mycket erfarenhet från Svenska Fans och kan implementera innehåll och ytterligare aktiviteter och till viss mån också marknadsföring till Norge och Danmark.

De nya sajterna följer Svenska Fans formatmall ganska troget och skillnaderna mellan sajterna handlar om nyanser.

- Premier League får mer utrymme på Norskefans, norrmännen är tokiga i engelsk fotboll. På Danskefans täcker vi också handboll. Allt annat vore självmord i ett land som brinner för den sporten.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.