Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 3 April 2002, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16
Svenska Bryggareföreningen, som organiserar landets ölproducenter, rekommenderar sina medlemmar att inte göra reklam för starköl. Detta trots att Stockholms tingsrätt i en färsk dom godkänt akloholreklam i tidningen Gourmet.
I slutet av mars beslutade Stockholms tingsrätt att ge Gourmet rätt, men Bryggareföreningen vill avvakta marknadsdomstolens (den högre instansens) utslag i frågan innan det kan bli aktuellt att rekommendera medlemmarna att annonsera.
- Det känns etiskt och moraliskt riktigt att inte göra starkölsreklam innan marknadsdomstolen har sagt sitt i frågan, säger Cathrine Andersson, informationschef på Svenska Bryggareföreningen.
I senaste numret av Moderna Tider finns alkoholreklam. Vad tycker du om det?
- Det är inte bra, men det är inte Moderna Tider som är boven i första hand utan annonsören (Glenfiddich Whisky).
Svenska Bryggareföreningen är dock positiva till Stockholms tingsrätts beslut i frågan.
Marknadsdomstolen väntas ta upp det överklagade Gourmet-målet senare i år.