Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svensk tar upp kampen med Twitter och Jaiku

Publicerad: 14 Januari 2009, 07:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

I dag öppnar den första svenska mikrobloggningstjänsten, Bloggy, för allmänheten. "Här försvinner man inte i ett enormt flöde av amerikaner" säger Jonas Lejon, entreprenören bakom tjänsten.


Om 2008 var bloggens år verkar 2009 bli mikrobloggens år. Tjänster som Twitter och Jaiku börjar få en allt större spridning och används flitigare och flitigare av företag och poliltiker för att snabbt kunna kommunicera med kunder och väljare. I dag öppnas den första svenska mikrobloggtjänsten upp för allmänheten.

-Jag fokuserar på funktionalitet och en lokal anknytning. Tjänster som Twitter har ingen direkt koppling till exempel till Västerås där jag bor. Med Twitter är risken stor att man försvinner i flödet av en massa amerikaner, säger Jonas Lejon, som står bakom tjänsten.

Redan i slutet av september startade Bloggy och ungefär 1.000 personer har använt den och betatestat systemet fram till nu. Förhoppningen är till att börja med att kunna fördubbla antalet användare.

-Eftersom att vi är på svenska är det en mindre tröskel för att börja. Att mikroblogga är också mycket enklare än att starta en vanlig blogg, det är till exempel enkelt att uppdatera med ett sms.

Någon köpt reklam för tjänsten är det inte tal om.

-All marknadsföring sker med word of mouth och det har fungerat väldigt bra. Jag använder ju andra mikrobloggtjänster, som Twitter, för att marknadsföra Bloggy också.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.