Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svensk segrare i världens största sökmotortävling

Publicerad: 2 Januari 2007, 09:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Marcus Westberg, seo-tekniker på internetkonsultföretaget Eastpoint vann 2006 års största sökmotoroptimeringstävling. Därmed blev han också förste svensk att kamma hem segern i en internationell seo-tävling.


Tävlingen anordnades av företaget Carcascher.com och gick ut på att optimera en egen sida med nyckelorden carcascher.com seocontest, en ordkombination som inte genererade några träffar i Google. Efter att tävlingen avslutades på nyårsafton gav samma ordkombination 640.000 träffar.

Prispotten bestod av ett seo-kontrakt med Carcascher värt 12.000 dollar, 3.000 dollar i prispengar och en 42 tums plasma-tv. Dagens Media ringer upp Marcus Westberg för en segerintervju.

Grattis till segern.

- Tackar. Det var otroligt roligt att få vinna den här tävlingen och sätta Sverige på seo-kartan. Jänkarna ligger fortfarande i framkant men Sverige kommer allt mer.

Vad hade du för strategi för att vinna?

- Enkelt förklarat så handlar det om att skapa så många inlänkningar som möjligt till den egna sidan och marknadsföra den så mycket som möjligt.

Backade Eastpoint upp dig eller deltog du som privatperson?

- Jag anmälde mig som privatperson när tävlingen startade i februari förra året. Sedan anställdes jag av Eastpoint på hösten och fick viss hjälp av dem i slutskedet av tävlingen.

Att du vann måste väl vara en fet fjäder i hatten också för Eastpoint?

- Ja det var bra för alla inblandade kan man säga.

Ska du begära löneförhöjning nu?

- Ha ha, ja det kanske är dags för det.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.