Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svensk Köttinformation fixade SvDs recept

Publicerad: 10 April 2007, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Svensk Köttinformation stod för samtliga recept och bilder till Svenska Dagbladets matreportage om lammkött i lördags. "Det är vårt uppdrag att via andra informatörer sprida information om svenskt kött", säger köttlobbyns vd.


Svensk Köttinformation levererar recept och bilder till flera olika tidningar Syftet är att få svenskarna att köpa mer svenskt kött. Svensk Köttinformation ägs av Sveriges bönder.

Är inte detta produktplacering?

- Nej, inte alls. Det finns inga varumärken med i bilden. Vi är ett märkesneutralt informationsföretag. Det står inte ens att det ska vara svenskt kött i artikeln, säger Svensk köttinformations vd, Ella Nilsson.

Hon ser det som att Svensk Köttinformation hjälper till att ge konsumenterna variation på sina recept.

- Vi ska inspirera till matglädje. Det är ju bra om folk får en chans att tillaga något annat än bönor och linser som någon annan marknadsför.

Svensk Köttinformation har ingen möjlighet att följa upp redaktionella samarbeten och vet därför inget om effekterna av Svenska Dagbladets matreportage.

Organisationen, som har två och en halv person anställda, arrangerar tävlingar, sprider information via broschyrer och internet samt gör annonskampanjer. Verksamheten utvärderas på årsbasis utifrån den svenska köttförsäljningen.

Enligt mediebloggen Vassa eggen är det inte första gången Svenska Dagbladet gör denna typen av redaktionella samarbeten. Tidningen driver även en pokerblogg i samarbete med Pokerstar.com.

Dagens Media har inte lyckats få tag i de ansvariga på Svenska Dagbladets Lördagsmagasin.

Sara Hammarkrantz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.