Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svensk Fast gläds överTV3-programmet Nytt läge

Publicerad: 8 April 2008, 13:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

530.000 såg i går det andra avsnittet av TV3-programmet Nytt läge - en ökning med 110.000 tittare sedan premiären. Svensk Fastighetsförmedling jublar åt gratisreklamen.


I TV3s nya serie Nytt läge får utvalda svenskar hjälp att genomföra sitt livs affär: bostadsköpet.

Programmet slog i går rekord med 530.000 tittare.

Mäklarbyrån Svenska Fastighetsförmedling gläds med TV3 åt tittarframgången. Förutom att deras mäklare Anders Walllén syns i rutan på bästa sändningstid varje vecka, påminner programmets namn om Svensk Fastighetsförmedlings payoff.

- Det är ett lyckligt sammanträffande att det sammanfaller med vår kommunikation "från ett läge till ett annat". En av våra mäklare medverkar och det är naturligtvis väldigt positivt för oss, säger Niclas Strahner, informationschef på Svensk Fastighetsförmedling.

Han tror att programmet bidrar till att ge allmänheten en positiv bild av vad en mäklare kan hjälpa till med.

- Det är bra för hela branschen med att program som tydligt visar vad mäklaren faktiskt bidrar med i form av kunskap och råd. Många, framförallt köpare, har en bild av att mäklaren bara håller upp dörren på visningen och ringer några samtal.

Produktionsbolaget Titan, som gjort programmet åt TV3, skriver på sin hemsida om hur de erbjuder kommersiella aktörer avsändarfinansierade produktioner:

"Företagets kärnvärden kan integreras tidigt och bli en naturlig del av programidén då man samarbetar redan på manusnivå. Med ett stort upparbetat kontaktnät i den kommersiella marknaden och en egen kreativ utvecklingsavdelning utvecklar vi egna unika format"

Under exempel på sådana samarbeten står programmet Nytt läge. Malin Tikkakoski, ansvarig för sponsring på Titan hänvisar frågor om Nytt läge till TV3.

- Du får prata med Anders Knave om det.

Både svensk fastighetsförmedling och TV3 förnekar att Nytt läge skulle vara ett annonsörsfinansierat program.

- Det är finansierat av TV3s programbudget. Vi har bara vanlig billboardsponsring samt de samarbetspartners som visas i eftertexten, säger Anders Knave, programchef på TV3.

- Nej, vi har inte betalat någonting. Vi är inte sponsorer eller partners på något sätt, säger Niclas Strahner på Svensk Fastighetsförmedling.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.