Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SvD paketerar om försäljningen

Publicerad: 9 Oktober 2001, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Webbsäljarna på Svenska Dagbladet försvinner och nätet blir ett extraerbjudande för annonsörer som köper i tidningen. För annonsörer som köper en annons i Svenska Dagbladet kostar en veckas exponering på nätet max tio tusen kronor.


- Annonsäljarna representerar mediehuset Svenska Dagbladet. De kommer inte från

det ena eller det andra, Nya Medier eller tidningen, säger Niclas Valfridsson,

tidigare försäljnings och marknadschef på SvD Nya Medier, vars roll efter

omorganisationen är oklar.

De fyra säljarna på Nya Medier inlemmas i stora annonsavdelningen. Samtidigt

blir printsäljarna instruerade att förmedla även SvDs erbjudande om

internetannonsering.

- Köper man print blir man erbjuden att köpa internet. Varje kund kommer att

få en kontaktperson, något som vi testat på ett par annonsörer och

medieförmedlare och fått positiv respons på. Nu rullas det ut i full skala,

säger Niclas Valfridsson.

Svenska Dagbladet kommer från och med nu att sälja internetannonser per vecka.

För annonsörer som köper utrymme i tidningen finns två prisklasser; 5.000 eller

10.000 kronor per vecka. Det dyrare priset är för de större formaten, såsom

halvsida och stortavla.

- Vi kommer att prata räckvidd, målgrupp och frekvens. Vi har 422.000 läsare av

tidningen. Kompletterar man med en vecka på webben ökar räckvidden med 100.000

unika läsare. Svårare än så är det inte, säger Niclas Valfridsson.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.