Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SvD och DN ökar upplagorna

Publicerad: 11 April 2002, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Svenska Dagbladet ökade upplagan med 14 procent i Stockholm under mars. Däremot minskar upplagan utanför Stockholm, till skillnad från Dagens Nyheter som säger sig öka både i och utanför Stockholm. Båda morgontidningarna anar en ljusning på annonsmarknaden.


Svenska Dagbladet ökar med 9.800 ex till 187.700 ex i riket.

- Läsarna gillar tidningen och vi är bra på att sälja, säger Gunnar Strömblad, vd på Svenska Dagbladet.

Enligt honom bygger upplageökningen inte på de stora provrabatter tidningen lämnar just nu.

- Vi följer TS regler för upplagredovisning och vi har ungefär samma rabattering av den redovisade upplagan som förut. I princip är den största rabatten man kan lämna 50 procent. Jag vill bestämt understryka att det inte är något fix med den här upplagan.

Däremot minskar SvD upplagan utanför Stockholm med 8 procent. Hela 65 procent av SvDs upplaga återfinns nu i Stockholm.

- Det är en följd av att vi har minskat utbärningen i Norrland och delar av Småland, Blekinge och på Öland. I Stockholm ökar vi för att vi attraherar unga läsare och grupper som tidgare inte har haft en morgontidning.

Gunnar Strömblad anser att den totala morgontidningsupplagan ökar i Stockholm.

- DN redovisar inte sina månadssiffror, men jag tror inte att de minskar i Stockholm. Det är i så fall ett nytt fenomen. Annars har DN och SvD ökat på varandras bekostnad.

DNs vd Fredrik Åkerman vill inte uppge någon upplagesiffra för mars eftersom det "ger kortsiktig fokusering". Han bekräftar dock att DNs upplaga ökar.

- Vi har en positiv utveckling både i, och i motsats till SvD, utanför Stockholm under det första kvartalet.

Han har sin egen teori om varför SvD och DN ökar i Stockholm.

- Det sker en nettoinflyttning till Stockholm. Sedan tror jag att SvD och i viss mån vi har fått in nya läsare via olika erbjudanden.

Både Fredrik Åkerman och Gunnar Strömblad anar en ljusning på annonsmarknaden, men tycker att osäkerheten är stor just nu.

- Vi ser ingen större förändring. Annonsmarknaden ser aningen, aningen bättre ut än vad den gjorde i början av året. Detaljisterna ökar och eftertext, förutom platsannonseringen där vi inte ser någon förbättring.

- Konjunkturen är väldigt svag jämfört med motsvarande tid förra året. Är man lite optimistiskt lagd kan man skönja en ljusning, men det är för tidigt att säga. Det är fruktansvärt svårt att bedöma när konjunkturläget står och väger, säger Gunnar Strömblad.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.