Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SvD Näringsliv samarbetar redaktionellt med Metro

Publicerad: 21 Augusti 2008, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

SvD Näringsliv och Metro ska börja byta nyheter. Med start i september ska Metro Teknik leverera it- och tekniknyheter till SvD Näringslivs webb, som betalar tillbaka med ekonominyheter till Metro.se.


SvD Näringsliv ska även samarbeta med Auto Motor & Sport. Näringsliv kommer att publicera bilmagasinets nyheter och biltester på SvDs webb.

- När vi startar vårt nya SvD Näringsliv på nätet i september har vi Teknik och Motor som underavdelningar. Genom att publicera innehåll från Metro Teknik och Auto Motor & Sport ökar vi värdet för våra läsare och driver trafik till deras sajter. Det är en win-win, säger Bo Hedin, tidigare chefredaktör för SvD.se men nu chef för utvecklingsprojektet SvD 3.0.

SvDs omgjorda Näringslivswebb har premiär den 2 september. Bo Hedin är osäker på hur långt integreringen har kommit då, men planen är att visa Metro Tekniks och Auto Motor & Sports artiklar på SvDs webb och på sikt utveckla samarbetet digitalt.

- Vi väljer samarbetspartners som fungerar bra med vårt varumärke och det här är inget nytt för oss. Vi gjorde samma sak med Tasteline och det slutade med att vi köpte dem. Vi får se var det här slutar. Vi tittar kontinuerligt på andra sajter som kan passa våra, säger Bo Hedin.

Har samarbetet med Metro att göra med Schibsteds deluppköp av Metro Sverige?

- Vi hade inlett en diskussion innan dess, men det gör det ju inte mindre intressant att vi nu tillhör samma familj. Det gör att vi mer seriöst tittar på olika samarbeten, säger Bo Hedin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.