Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 27 December 2000, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26
DN låter konkurrenten SVD köpa hälften av distributionsbolaget Pressens Morgontjänst som delar ut morgontidningar i Stockholmsområdet. SVD lägger ner sina planer på att starta en egen distribution i Stockholm vilket borde innebära att monopolet stärks.
Affären går loss på 97,5 miljoner kronor för SVDs del. Finansieringen sköter
SVD genom att ta ett lån inom Schibsted-koncernen. Då räknar Schibsted med att
spara 15 miljoner kronor per år, dels genom lägre distributionskostnader och
dels genom att slippa bygga upp ett eget distributionsbolag.
Affären markerar slutet på den strid mellan Stockholmsdrakarna som inleddes i
april 1999 då DN bestämde sig för att utnyttja en klausul som gjorde det
möjligt att kasta ut SVD så då ägde 20 procent av Pressens Morgontjänst. SVD
svarade med att sätta upp ett eget bolag under ledning av konsulten Jan
Lundström.
SVDs taktik tycks ha fått DN på andra tankar.
- Vi blev inte skrämda. Men det hade varit ett sämre alternativ för båda parter
med två bolag, säger Tomas Axén, vd för Bonnier Morgontidningar.
Tidigare har ni sagt att ni inte vill driva ett distributionsbolag med en
konkurrent. Nu går det tydligen bra. Var det köpeskillingen som fick er att
ändra uppfattning?
- Vi fick ganska bra betalt. Men vi tycker också att det är industriellt
riktigt att se om vi kan sköta distributionen tillsammans i stället för att
driva två egna bolag som kostar mycket pengar, säger Tomas Axén.
Affären som verkar gynna både parter. Förlorarna kan i stället vara de övriga
tidningar som delas ut av Pressens Morgontjänst däribland Finanstidningen och
Computer Sweden. Med ett konkurrerande bolag hade deras distributionskostnader
möjligen kunnat sänkas. På frågan vad affären innebär för de externa tidningar
som delas ut av Pressens Morgontjänst, svarar SVDs vd Gunnar Strömblad så här:
- Affären innebär i alla fall inte en försämring. Inte vad jag kan se nu.
Rolf van den Brink