Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SvD driver med sig själva

Publicerad: 4 maj 2009, 14:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

SvD.ses chef, Fredric Karén, tittar över kanten på sina glasögon och säger med förmäten stämma att han inte alls gillar när läsarna försöker påverka vad som skrivs på SvD.se. Det är SvD.ses sätt att visa att de numer finns också på Youtube.se. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


I filmen är Fredric Karén stolt och lite mallig över att SvD.se nu finns också på Youtube. Samtidigt visar han upp en överarrogant sida där han varnar läsarna att komma och föröska påverka SvD.se. Det är med Fredric Karén egna ord verboten. Han avslutar filmen med att säga "This is not a social site".

För Dagensmedia.se berättar han att filmen är ett sätt att vända på resonemanget.

- Vi driver med oss själva och den bild av gammelmedia som finns ute på internet. Att vi är lite trista och högfärdiga. Men egentligen har vi sedan länge arbetat med bloggar och kommentarer.

Som ett annat exempel nämner han Open Innovation, där SvD.se under jobbet med att ta fram den nya sajten kontinuerligt la upp skisser på internet för att hämta feed back från läsarna.

- Vi la ut filmen på eftermiddagen och reaktionerna har väl varit blandade. Det är en del sura kommentarer och en del uppskattande.

Filmen avslutas med en sång där Fredric Karén sjunger och spelar gitarr och där budskapet till sist skruvas rätt.

- Jag sjunger Come socialize with us, vilket också är vad allt handlar om.

Varför vill ni synas på Youtube?

- Vi ser dte som en marknadsföringskanal för vårt videomaterial. Till exempel har vi genomfört ett tiotal unika spelningar, A-Camp till exempel kom ju upp hit till redaktionen och spelade. Sådant material vill vi ju förstås ska vara så sökbart som möjligt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.