Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SvD börjar sälja utrymme i Näringsliv

Publicerad: 29 November 1999, 05:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Svenska Dagbladet har börjat sälja annonsutrymme i sin nya näringslivstabloid. Tidningen kommer troligen sex dagar per vecka och en helsida fyrfärg, oplacerad, kostar 140.000 kronor.


- Det stämmer att vi för närvarande besöker kunderna. Men någon utgivningsstart

är inte fastlagd, säger Christer Rosang, annonsdirektör på SvD.

Han är försiktigt med detaljer om SvDs näringslivstabloid. Så försiktigt att

han inte ens vill berätta när den kommer, trots att SvD i sitt nya

prenumerationserbjudande lovar att tidningen ska komma i februari.

Christer Rosang vill inte heller berätta vad tidningen ska heta. Men i

prenumerationserbjudandet kallas den Näringsliv. Svenska Dagbladet AB har även

ansökt om en namnändring från Näringsliv Special, som den nuvarande

näringslivsdelen heter, till Näringsliv.

Christer Rosang räknar med samma räckvidd för den fristående tabloiden från

start som i modertidningen, 500.000 läsare. Därför blir även annonspriserna

samma som i modertidningen. Det är tänkt att tabloiden ska samdistribueras med

hugade landsortstidningar. Men hur och när det påverkar räckvidden, vill inte

Christer Rosang gå in på. Troligen kommer tidningen sex gånger i veckan, därmed

kan Dagens Industri få konkurrens om läsare och annonsörer på lördagarna.

Enligt Christer Rosang är intresset bland annonsörerna stort.

- Tabloiden är en stor satsning och den har har fått ett positivt mottagande.

Många annonsörer tycker att det ser ut att bli en bra tidning som de säger sig

vilja annonsera i.

Kan man boka sig i premiärnumret då?

- Du kan boka in dig även om det finns risk att annonsutrymmet är slut. Men du

får inte veta vilken dag tidningen kommer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.