Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVD-bilaga ska ta fastighetsannonser från DN

Publicerad: 7 Maj 2001, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Svenska Dagbladet tar ett krafttag för att kapa åt sig marknadsandelar inom fastighetsannonsering. Vapnet är söndagsbilagan Magasinet, som med början nästa helg ska distribueras till samtliga egenägda hushåll i Stockholm. Totalt ska Magasinet nå 300.000 hushåll.


- Vi kommer att nå våra konkurrenters hushåll och fastighetsmäklarna ställs

inför valet om de vill dubbelannnonsera eller bara gå hos oss, säger Mats

Ericsson, annonsdirektör på Svenska Dagbladet.

Konkurrenten, som Mats Ericsson inte vill namnge, torde vara Dagens Nyheter som

har en stor marknad just i fastighetsmäklarbranschen.

Magasinet ska distribueras i 190.000 extra hushåll i Stockholm, samtliga

egenägda hushåll, som villor och bostadsrätter. Idag har Svenska Dagbladet

110.000 prenumeranter i Stockholm. Magasinet innehåller bostads- och

resematerial, de marknaderna är också tidningens lönsammaste just nu. Svenska

Dagbladet räknar med en ordentlig volymökning vad gäller annonser.

- När vi väl trängt igenom ordentligt om några veckor pratar vi om volymökning

grovt räknat på 50 till 100 procent. Magasinet blir ju den enda

distributionsformen där annonsörer når alla i målgruppen, säger Calle von

Schwedin, försäljningschef.

Projektet ska enligt kalkyl gå runt inom första halvåret.

- Vi kommer att få ökade annonsvolymer, så den distribution och tryckkostnad

som tillkommer får vi tillbaka med råge. Första halvåret tar vi

marknadsandelar. Andra halvåret ska projektet gå med vinst. Hur stor den blir

vet vi inte idag, säger Mats Ericsson.

Tidningen ska distribueras med företaget S Post och landar i brevlådorna på

lördag eftermiddag eller söndag förmiddag. Första numret kommer till helgen. En

annons på fastighetsmarknaden kostar 32 kronor per millimeter i svartvitt, färg

kostar 10 kronor extra. På resemarknaden får en annonör betala 27 kronor per

millimeter i svartvitt med 30 procents tillägg för färg.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.