Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svarta siffror för Vårt nya förlag

Publicerad: 9 Februari 2009, 12:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Vårt Nya Förlag visar en blygsam omsättning på dryga miljonen och ett positivt resultat i bolagets första årsredovisning. Uppstickarförlaget står fast vid planen att inom kort lansera sitt sjätte hemmafixar-magasin, Vår Nya Trädgård, trots en fallande konjunktur.


Det var i februari i fjol som Plaza Publishings före detta vd Staffan Burhammar och Plaza-kollegan Kambiz Javadinia utmanade sin förra arbetsgivare genom att starta Vårt Nya Förlag. Än så länge har förlaget fyra titlar i handeln - Vårt Nya Hus, Vårt Nya Kök, Vårt Nya Bad & Spa och Vårt Nya Hem. Under förra veckans möbelmässa var det premiär för en femt - Vårt Nya Kontor.

Förlaget har ett brutet räkenskapsår. Från december 2007 till juni 2008 omsatte bolaget 1,2 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 54 000 kronor.

- Då hade vi bara kommit ut med en tidning. Vi gick ju på plus i alla fall med tanke på omkostnaderna vi hade när vi drog igång. Men det har hänt jättemycket sedan dess, säger Staffan Burhammar, vd för Vårt Nya Förlag.

Vad tror du om utvecklingen i år?

- Naturligtvis känner vi av den här konjunkturen precis som alla andra. Det är lite trögare att få in annonsörer, men det går bra ändå och är långt ifrån en katastrof, säger Staffan Burhammar.

Lagom till trädgårdssäsongen kommer titel nummer sex i serien - Vår Nya Trädgård. Och alla titlar bär sina egna kostnader, enligt Staffan Burhammar.

Vårt Nya Förlag utvecklar en övergripande sajt, som ska lanseras under året. Dessutom planerar förlaget att ge sig in i nya magasinsegment.

- Jag vill inte gå in på vad det kan vara ännu, men det kommer inte att vara inom Vårt Nya-serien, säger Staffan Burhammar.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.