Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svårt nå ut med Arlas mjölkflaska

Publicerad: 26 Juni 2002, 12:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Vecka 19 lanserade Arla mjölk på flaska i Stockholm och Uppsala. Kännedomen är god men konsumenterna har haft svårt att hitta flaskan i handeln.


- Den stora svårigheten har varit att få kundtäckning utanför detaljhandeln. Vi har en lite för liten säljkår som aktivt bearbetar små försäljningsenheter som caféer och liknande. Där har vi vår stora utmaning i framtiden, säger Karin Nummelin, produktchef för mjölk på Arla Foods.

Arla har gjort snabbmätningar på nätet tillsammans med Quickwise där frågan "Känner du till att mjölk finns på flaska?" ställdes. Efter två veckor kände 90 procent i målgruppen till produkten.

- Vår kommunikation har varit lyckad och konsumenterna tycker att mjölk på flaska är en bra nyhet. Det enda negativa är svårigheten att hitta flaskan i handeln, säger Karin Nummelin.

Kampanjen som pågick mellan vecka 19 till 23 hade killar och tjejer i åldern 15 till 25 år i sin kommunikativa målgrupp. Konsumtionsmålgruppen är bredare och sträcker sig till alla som rör sig på stan och äter och dricker utanför hemmet. Kampanjen ville lyfta fram att mjölken nu blivit bärbar. Payoffen var "Äntligen! Bärbar mjölk.".

- I kampanjen jobbade vi med unga människor som bland annat var ute på stan och hade en massa saker på sig. En av sakerna var den bärbara mjölken, säger Karin Nummelin.

Dellanseringen i Stockholm och Uppsala satte begränsningar vad gäller medievalen. Arla valde att gå utomhus, i print och i tv.

- Utomhus är ett bra alternativ eftersom det är nära själva köpsituationen och är enkelt att välja geografiskt. Vi valde även att annonsera i Aftonbladets stockholmsdel och i Metro, just för att man ofta läser dem nära en tänkbar köpsituation, säger Karin Nummelin.

Samtidigt gick kampanjen i tv för att frekvens. Arla valde då bort de stora kanalerna till förmån för satellit och låg enbart bredvid program med tydlig ungdomsinriktning.

- Satellitkanalerna är starka i storstäder och bland ungdomar, säger Karin Nummelin.

Arla planerar nu lansering i andra delar av Sverige.

- Svårigheten ligger i vår produktionskapacitet. Vi jobbar med Sveriges största kylda dryck och det har varit svårt att veta hur stort område man ska välja. Vi kände att det var viktigt för oss att växa med marknaden, säger Karin Nummelin.

Arla säger att de har satt tuffa mål vad gäller försäljningsvolym, men att de idag är långt från den målvolym de satt upp för första året.

Tror du att priset på cirka 10 kronor kan avskräcka? Jag får ju trots allt mer än en liter för det priset om man köper mjölk i tetra.

- Jag tror att man snarare jämför med andra drycker i samma koncept och då är det inte priset det faller på. Tittar man på andra drycker, till exempel mineralvatten kostar det femton kronor. Våra drycker representerar det lite mer naturliga och hälsosamma alternativet. Men vi väljer att inte lyfta fram det, folk vet att mjölk är mjölk, säger Karin Nummelin.

Reklambyrån som jobbat med Arlas kampanj är Forsman & Bodenfors. Mediebyrå har varit Sandberg Starcom.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.