Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Svårt att hitta kompetens kring Amazon Advertising

Foto: Flickr

Annonsörer och byråer som Digiday har pratat med uppger att de har svårt att hitta medarbetare som har kompetens kring Amazon Advertising.

Amazons svenska etablering har varit en av branschens hetaste frågor under året. E-handelsjätten har stöpt om hur handeln fungerar på många andra marknader i världen, och förväntas ha samma effekt på den svenska marknaden.  

Nu uppger annonsörer och byråer till Digiday att de har svårt att hänga med Amazons snabba annonstillväxt. 

Det innebär bland annat att man har svårt att hitta medarbetare som har kompetens kring Amazon Advertising, där Amazon tidigare under hösten samlade alla sina annonserbjudanden. 

Enligt chefer intervjuade av Digiday hos bland annat Pepsi och Mindshare UK, har många medarbetare kunskap om sök- och den programmatiska sidan av Amazons plattform, men få av dessa medarbetare är dedikerade till Amazon på det sätt som man har medarbetare som är specialiserade på Facebook eller Google.

Den stora efterfrågan på kompetens kring Amazon Advertising har resulterat i att annonsörer och byråer tävlar om samma lilla utbud av talanger. 

I Dagens Media Insikt vecka 49, som skickas ut under tisdagen, berättar vi hur du lyckas med Amazon Advertising. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-04 10.02Uppdaterad 2018-12-04 10.07

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: