Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svante Tegnér och Hugo Rehnberg startar modetidning

Publicerad: 18 maj 2009, 08:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

Svante Tegnérs webbutik Bubbleroom.se lanserar en modetidning. "Det blir som en blandning mellan Chic, Cosmopolitan och Sofis Mode", säger Svante Tegnér.


Bubbleroom.se säljer kläder och accesoarer via nätet, men har också en communitydel. Svante Tegnér grundade bolaget, som nyligen förvärvades av klädkoncernen Halén-gruppen.Nu lanserar sajten även en glossy modetidning. Svante Tegnér gör därmed comeback i tidningsbranschen - han var en av grundarna till förlaget Lejon Media, nu Perfect Media Group, som ger ut tidningarna Pause och Moore.

- Vi gör en kommersiell tidning som i utformningen är en blandning mellan Chic, Cosmopolitan och Sofis Mode, säger han.

Tidningen får namnet "Bubbleroom Magazine" och distribueras via Tidsam. Utgivningstakten blir sex nummer per år och priset i butik 10 kronor. Förutom försäljning i butik ska man skicka ut tidningen till utvalda kunder. Han diskuterar också en dr-lösning tillsammans med Posten.

- Vi trycker första numret i 100.000 exemplar. Vi har ett långsiktigt upplagemål på kanske 300.000-400.000 exemplar och hoppas på att sälja kanske 40.000 i butik, säger Svante Tegnér.

I det segmentet kommer du knappast sakna konkurrenter?

- Nej. Men den stora skillnaden för oss är att vi kan se detta som ett långsiktigt varumärkesbyggande för Bubbleroom. Därmed har vi mer muskler och mer tid. Jag tycker vi har en starkare koppling till webben än de andra, Bubbleroom.se har 150.000-200.000 unika besökare per vecka och tidningen fokuserar mer än konkurrenterna på Sveriges populäraste bloggare.

Han är dock medveten om att de tryckta tidningarna har det svårt, säger han.

- Vi får se lite vad som händer, det här är ett experiment, säger Svante Tegnér.

Till sin hjälp har han Hugo Rehnberg, som nyligen slutade som chefredaktör på Pause.

- Svante har duktiga redaktörer, jag är mer gammalgubben som ser till att det blir ordning på projektet. Det här är en smart produkt, säger han.

Chefredaktör blir Petra Tungården. Det första numret kommer i butik den 26 maj.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.